Logo_hanze__hogeschool__groningen
Het Kenniscentrum NoorderRuimte van de Hanzehogeschool Groningen heeft het predicaat ‘excellent’ ontvangen van Hobéon, een oordeel dat zelden wordt gegeven. Hobéon beoordeelt opleidingen en kenniscentra op de kwaliteit van hun onderzoeksactiviteiten. NoorderRuimte doet praktijkgericht onderzoek naar de gebouwde omgeving om daarmee de aardbevingsbestendigheid, duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid in Noord-Nederland te bevorderen. Dit meldt Hanzehogeschool.

Inspirerend kenniscentrum

De onafhankelijke commissie beoordeelde NoorderRuimte op verschillende aspecten, zoals strategie, kwaliteit en impact van onderzoek. Het eindoordeel ‘excellent’ wordt zelden gegeven, maar is volgens de commissie daadwerkelijk verdiend. “In vele opzichten is NoorderRuimte bij uitstek een voorbeeld van een succesvolle en inspirerende onderzoekseenheid; zowel binnen als buiten de Hanzehogeschool uitstekend gepositioneerd. Het is een onderzoekcentrum dat is “aangesloten op de regionale beleidsagenda, sterke verbindingen initieert én onderhoudt met het regionale werkveld en het internationale kennisdomein en bovendien bijdraagt aan het strategisch beleid van de hogeschool”, aldus de commissie.
 

Onderzoek met verschillende vakgebieden

Het kenniscentrum NoorderRuimte doet onderzoek naar de gebouwde omgeving. Dit doen zij met studenten, docent-onderzoekers en promovendi in verschillende vakgebieden als architectuur, built environment, facility management, interieur en vormgeving, kunst, toegepaste psychologie en vastgoed. Altijd in verbinding met onderwijs en vragen uit de praktijk. De commissie constateert dat de partners uit het werkveld veel waardering hebben voor het onderzoek van NoorderRuimte, vanwege de focus op actuele thema’s als aardbevingsbestendigheid, duurzaamheid, gezondheid & welzijn en leefbaarheid. Ook de manier waarop het onderzoek wordt vormgegeven krijgt veel lof van de werkveldpartners.
 

Aansprekend voorbeeld

De commissie is van mening dat kenniscentrum NoorderRuimte een aansprekend voorbeeld is voor vele andere onderzoekseenheden in het hoger onderwijs. Zij geven aan zeer onder de indruk te zijn van de mensen, de organisatie, de manier waarop beleid wordt omgezet in concrete activiteiten, de activiteiten zelf, de opbrengsten en de kwaliteit van het kenniscentrum.
 
Door: Nationale Onderwijsgids