Voor Zeeuwse scholen die het lezen bij kinderen willen stimuleren trekt Het Rijk 1,5 miljoen euro uit. Scholen met leerlingen die moeite hebben met lezen en schrijven, kunnen met dat bedrag gaan samenwerken met de bibliotheek. Zo’n 300 onderwijslocaties in Zeeland maken gebruik van de subsidie. Dat gaat van de kinderopvang tot aan mbo-scholen. Dat meldt Omroep Zeeland.
Elke klas op basisschool De Horizon in Rilland krijgt een half uurtje leesles. Door middel van verschillende oefeningen en opdrachten probeert leesconsulent Meriam van Eekelen de kinderen leesplezier bij te brengen. In de klas liggen dan ook nieuwe boeken. De leerlingen vertellen tijdens een oefening aan Van Eekelen over wat ze precies gelezen hebben.
Aanpakken laaggeletterdheid
Schooldirecteur Corina Mackloet denkt dat het aanpakken van laaggeletterdheid begint bij leesplezier. Als je de school binnenkomt zie je niet voor niets meteen al de boekenkasten staan. “De kinderen moeten op een laagdrempelige manier in aanraking komen met boeken”, aldus Mackloet.
Samenwerking met bibliotheek
De school in Rilland en de bibliotheek werken samen. Vanuit de gemeente Reimerswaal ontvangen ze daarvoor een financiële bijdrage. Het Rijk heeft 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld en daarvan is 1 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe samenwerkingen. De scholen mogen met de overige 500.000 euro de samenwerkingen verdiepen.
“Op deze school wordt de bibliotheek uitgebreid met luisterboeken en jeugdboeken in andere talen”, vertelt directeur Mackloet. Er gaat ook wat van het geld naar extra begeleiding van leesconsulent Van Eekelen. Over de thema’s die klassikaal worden behandeld krijgen nieuwkomers extra begeleiding in de taal. De hogere klassen krijgen extra ondersteuning in begrijpend lezen.
Liefde voor het lezen
Bij sommige leerlingen zit de liefde voor het lezen al helemaal in het bloed. In de groepen 3 en 4 van De Horizon reageren kinderen enthousiast op het verhaal van Van Eekelen. De leerlingen steken bijna allemaal hun vinger op bij de vraag wie het boek over de oma die geheim agent is verder wil lezen. Een van die leerlingen is de vijfjarige Jelmer. Hij is dol op lezen, maar dan wel dikke boeken. “De dunne boekjes heb ik snel uit.”
Begeleiding voor leerkrachten
Alle kennis en begeleiding moet op een gegeven moment binnen de school zelf doorgegeven worden. De leerkrachten hebben dan zoveel begeleiding gehad dat ze er zelf mee doorgaan, zo hoopt Van Eekelen.
Door: Nationale Onderwijsgids /Femke van Arendonk