Het onderwijs moet een burn-outpreventieprogramma als project opnemen in de lesstof, dit vindt Pieter Frijters van Frijters MindTuning, een instituut dat burn-out behandelingen biedt. Drie op de vier jongeren loopt het risico om in een burn-out te raken. "Het is nu dweilen met de kraan open," aldus Frijters. Dit meldt gezondheidsplein.nl.
NOG
'School moet burn-out jongeren helpen voorkomen'
-Een groot aantal jongeren hikt tegen een burn-out aan, zo berichtte de Nationale Onderwijsgids vorige week. De jongeren ervaren veel stress, niet alleen door de toenemende prestatiedruk en het veelvuldige gebruik van sociale media, aldus Frijters. Ook een slecht zelfbeeld, een onstabiele thuissituatie, geen 'nee' kunnen zeggen en de neiging tot perfectionisme, zijn de oorzaken van een burn-out bij jongeren.
Frijters: "Ik zie jongeren mijn praktijk binnen komen die volledig uitgeput zijn en nergens zin in hebben. Ze piekeren veel, voelen zich onzeker en regelmatig zelfs angstig. Ze kunnen hun schoolwerk en het sociale leven niet meer bijbenen. Vaak kunnen ze op veel onbegrip van hun omgeving rekenen."
In het voorkomen en oplossen van een burn-out is het belangrijk om te werken aan zelfvertrouwen en assertiviteit, aldus Frijters. Het herstel wordt in gang gezet wanneer de patiënten anders leren denken, wanneer faal- en andere angsten geëlimineerd worden, wanneer ze leren om valkuilen te herkennen en te vermijden en als laatste, wanneer er een levensritme opgebouwd wordt waarin een balans tussen activiteiten en rust wordt gevonden. Frijters pleit ervoor dat scholen deze rol op zich nemen. De symptomen van een burn-out worden vaak te laat herkend, terwijl bepaalde skills die makkelijk te leren zijn een burn-out al kunnen voorkomen. "Het is zaak om te leren om alles wat het leven van vandaag biedt voor je te laten werken in plaats van tegen je. Om bewust te leren kiezen wat wel en niet goed voor je is. Dat vraagt om bepaalde skills die iedereen eenvoudig kan leren,” aldus Frijters.
© Nationale Onderwijsgids