Normal_studenten__laptop__digitaal__hbo__uni__studeren__werken__groep

De MBO Raad steunt het pleidooi van de VO-raad voor een herijking van de examens in het voortgezet onderwijs. “Onderwijs moet een mix van kennis en vaardigheden aanbieden, het is dus niet zwart-wit. Tegelijkertijd merken we in het beroepsonderwijs dat werkgevers steeds meer nadruk leggen op vaardigheden, met een moderne term de 21ste century skills”, aldus MBO Raad-voorzitter Ton Heerts bij Radio 1. Dit meldt de MBO Raad.

Volgens de middelbare scholen draait het onderwijs nu te veel om voorbereiding op het examen in plaats van om de inhoud. Ook sluit de examinering niet goed meer aan bij de eisen van de maatschappij en het vervolgonderwijs. De scholen willen meer diepgang en maatwerk, waarbij beter ingespeeld kan worden op de ontwikkeling van leerlingen. De VO-raad vindt dat er meer examenmomenten in het jaar moeten komen. Gezakte leerlingen moeten volgens de raad de voldoendes die ze haalden kunnen behouden. Verder moeten leerlingen de kans krijgen om vakken waar ze goed in zijn op een hoger niveau af te sluiten.
 
Heerts: “Ik denk dat de VO-raad een goed punt maakt dat je meer moet kijken naar de individuele ontwikkeling van een leerling. Heel veel leerlingen uit het voortgezet onderwijs gaan later door naar het beroepsonderwijs en daar worden vaardigheden steeds belangrijker. Dit is een verandering ten opzichte van twintig jaar geleden. Het gaat daarbij niet alleen om sociale vaardigheden, maar ook digitale vaardigheden. Vervolgens leren studenten op de werkvloer eventuele andere vaardigheden bij.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids