MBO Raad: advies SBB doet recht aan discussie over (macro-)doelmatigheid in het mbo
Een mix van maatregelen is de oplossing voor meer doelmatigheid in het opleidingenaanbod van mbo-instellingen. Daarnaast moet bij de oplossing van dit vraagstuk verder gekeken worden dan de ruimte en regels die het huidige stelsel biedt. Dit staat in het advies van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) over (macro-)doelmatigheid in het mbo dat op 28 februari is verstuurd naar minister Van Bijsterveldt. De MBO Raad is van oordeel dat dit advies recht doet aan het principe dat het gesprek over doelmatigheid tussen onderwijs en bedrijfsleven moet plaatsvinden aan regionale tafels en dat het in deze gesprekken om een afweging moet gaan van veel verschillende belangen en invalshoeken.
Een puur getalsmatige benadering is daarom niet aan de orde en evenmin een vanuit het ministerie opgelegd portfoliobeleid of een algemeen licentiesysteem. Bedrijfsleven en onderwijs hebben elkaar goed gevonden bij de opstelling van het advies.
Het advies van de SBB is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Een procesmatige oplossing gericht op zelfregulering
De herziening van de kwalificatiestructuur draagt voor een deel bij aan een grotere doelmatigheid van het opleidingenaanbod in het mbo. Aanvullend adviseert de SBB een procesmatige afstemming tussen georganiseerd bedrijfsleven en onderwijs op regionaal niveau en op sectoraal landelijk niveau. De SBB ontwikkelt spelregels voor dit afstemmingsproces en vraagt OCW deze code vast te stellen en te verankeren in de wet. - Vervolg regionale pilots
De SBB geeft aan voort te willen bouwen op de kennis en ervaring die zijn opgedaan in de vijf pilotregio’s van het programmamanagement MBO15. De pilots vormen een belangrijke input voor verdere uitwerking van het advies, waaronder het opstellen van de regionale en sectorale spelregels (SBB-code). - Een speciale positie voor unieke, kleinschalige opleidingen
De SBB stelt voor unieke, kleinschalige opleidingen te voorzien van een licentie die hen recht geeft op bekostiging. De overheid verstrekt de licentie. - Onderzoek naar 'populaire' opleidingen
De SBB biedt aan onderzoek te doen naar de vermeende mismatch tussen vraag en aanbod bij zogenoemde populaire opleidingen. Dit om in beeld te krijgen of er sprake is van een probleem en wat eventuele oplossingen en maatregelen kunnen zijn. - Vakopleidingen en groene opleidingen
De SBB wil de positie van vakopleidingen en groene opleidingen monitoren en de onderlinge verhoudingen tussen vakscholen, aoc's en roc's onderzoeken. Dit kan leiden tot nadere voorstellen aan de minister van OCW. - Bestuurlijke ruimte
De SBB wil met de minister in gesprek om binnen de bestaande wet- en regelgeving ruimte te vinden voor bestuurlijke samenwerkingsvarianten die bij kunnen dragen aan meer doelmatigheid.
Vervolg
Mede op basis van het SBB-advies informeert minster Van Bijsterveldt de Tweede Kamer over doelmatigheid. Haar brief komt vervolgens waarschijnlijk aan de orde bij het Algemeen Overleg over het mbo op 4 april.
SBB
Bedrijfsleven en beroepsonderwijs vormen sinds 1 januari 2012 de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Samen werken ze aan thema’s als kwalificatiestructuur, examens, beroepspraktijkvorming en opleidingsaanbod. De SBB adviseert minster Van Bijsterveldt over onderwerpen die te maken hebben met de aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt.
Bron: MBO Raad