Op woensdag 8 juni overhandigden kinderen van Montessorischool Leidschenveen en basisschool Polsstok het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport Wij Denken Mee aan staatssecretaris van Rijn van Volksgezondheid. In dit onderzoek laten kinderen en jongeren voor het eerst op grote schaal hun stem horen over het vluchtelingenvraagstuk. Op initiatief van de Missing Chapter Foundation, Kidsweek en de Nationale Jeugdraad namen meer dan 1400 kinderen en jongeren deel aan dit onderzoek. Dat meldt Sociaal en Cultureel Planbureau.
Tijdens de presentatie gingen de kinderen onder leiding van prinses Laurentien en Kim Putters in dialoog over de resultaten met topbestuurders, waaronder staatssecretaris van Rijn, Ingrid van Engelshoven (Gemeente Den Haag) en Gijs de Vries (Rode Kruis). De stem van kinderen en jongeren en de dialoog tussen generaties leiden elke keer weer tot verrassende oplossingen. “Kinderen en jongeren bekijken een onderwerp vaak op een andere, creatieve manier. Zo leren ze volwassenen ook anders te kijken en te denken”, aldus Van Rijn.
Het gepresenteerde onderzoek behandelt vijf thema’s: gevoel, informatie, samenleven, risico’s en kansen. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 52 procent van de jongeren zich zorgen maakt over wat er met vluchtelingen gebeurt, 94 procent heeft begrip voor mensen die vluchten uit onveilige landen, 44 procent maakt zich zorgen over de aantallen die naar Nederland komen, 73 procent vindt dat Nederlanders iets kunnen leren van vluchtelingen zoals koken, nieuwe talen en muziek, maar ook persoonlijke waarden zoals tevredenheid, dankbaarheid en vertrouwen in anderen en tot slot wil 58 procent iets voor vluchtelingen doen.
Het doel van het onderzoek is dat kinderen en jongeren de kans krijgen om mee te denken over Nederland en vluchtelingen. 1305 kinderen en jongeren deden tussen januari en mei 2016 mee aan een landelijke enquête van jeugdkrant Kidsweek en de Nationale Jeugd Raad (NJR). Daarnaast namen 95 leerlingen van Montessorischool Leidschenveen, basisschool De Polsstok en AZC-school De Regenboog deel aan een diepteonderzoek.
Het onderzoeksrapport is hier te lezen.
© Nationale Onderwijsgids