“Het onderwijs moet inclusiever en inclusieve templates dragen hieraan bij”, aldus Marissa van der Tol. Zij won vandaag met haar top-idee de ECIO Frank Award 2021-2022. Met de geldprijs van 1.000,- euro gaat ze aan de slag met het realiseren van toegankelijke templates, voor docenten en studenten met een ondersteuningsvraag, die tevens buiten de universiteit bruikbaar zijn. Dat meldt het ECIO.
Studerend met verschillende functiebeperkingen weet Van der Tol als geen ander hoe inclusief onderwijs bepalend is om je diploma te kunnen behalen. Als lid van de onderwijs- en beleidscommissie van het studentenplatform Student Onbeperkt van TU Delft zette ze zich in voor hybride onderwijs. Zodat studenten zowel hun lessen fysiek als online kunnen volgen. De eerste pilots op TU Delft zijn inmiddels gestart. Ook is van der Tol (politiek) actief op lokaal en landelijk niveau om de samenleving inclusiever te maken. Haar drijfveer: mensen met een aandoening mogen niet beperkt worden in de maatschappij.
Inclusiever onderwijs
Studenten met een ondersteuningsvraag leveren iedere dag een topprestatie. Met een top-idee voor inclusiever onderwijs op hun hogeschool of universiteit kunnen zij jaarlijks meedingen naar de ECIO Frank Award en bijbehorende geldprijs. Hiermee krijgen ze het podium dat ze verdienen.
De winnaars zijn geselecteerd uit de vier genomineerden die in de finale met een videoboodschap hun initiatief presenteerden. Afgelopen week is tevens de ECIO Frank Award voor de categorie hbo uitgereikt. De jury bestond uit: Daan de Kort (Tweede Kamerlid), Jacobine Geel (voorzitter College voor de Rechten van de Mens) en Beau Geraeds (winnaar van de ECIO Frank Award 2020).
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: ECIO