Het jaar 2024 is alweer bijna voorbij en wat is er veel gebeurd in het speciaal onderwijs. We kunnen alvast verklappen dat de problemen in het leerlingenvervoer nog steeds niet zijn opgelost. Maar er is ook een groot tekort aan logopedisten en de aankomende bezuinigingen in het onderwijs raken de thuiszitters behoorlijk. Wat er nog meer gebeurde lees je in ons jaaroverzicht.
Januari
In januari ging het meteen mis bij RegioRijder in de omgeving van Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem en Zandvoort. RegioRijder verzorgt daar het leerlingenvervoer, maar sinds de invoering van een nieuwe planning kwamen de kinderen niet meer op school.
De gemeente Noordoospolder kwam met het idee om het leerlingenvervoer gratis te maken. De eigen bijdrage voor het vervoer zou vergoed worden door de gemeente.
Er is een groot tekort aan logopedisten en dat zorgt ervoor dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis steeds vaker een grotere taalachterstand hebben.
Februari
De gemeente Doesburg kwam met een bijzonder voorstel. Ouders van leerlingen in het speciaal onderwijs zouden hun kinderen één dag per week zelf naar school moeten brengen. Het ‘gewone’ openbaar vervoer en de fiets werd ook genoemd als alternatieven voor het leerlingenvervoer. Later in februari kwam naar buiten dat de leerlingen van het speciaal onderwijs zelf bij de bushalte moesten zien te komen.
In de gemeente Ridderkerk was het leerlingenvervoer nog steeds niet op orde in februari. Sinds het begin van het schooljaar in september 2023 reed 8 tot 10 procent van het vervoer niet volgens de planning.
Het Auris College in Goes kreeg te horen dat ze aan het begin van schooljaar 2025/2026 moeten sluiten. De school ging op zoek naar een geschikte plek voor alle leerlingen.
Ouders van de leerlingen die op deze school zitten waren erg boos en dachten erover om in actie te komen tegen de sluiting. PvdA-politica Anita Pijpelijk kwam zelfs langs om met het schoolbestuur over de sluiting te praten.
Maart
Het leerlingenvervoer in Amersfoort en omgeving werd definitief overgenomen door Willemsen- de Koning. Per 1 augustus ging het contract in en loopt door tot 31 juli 2028.
In Groningen ontstonden er zorgen over het leerlingenvervoer tijdens Operatie Ring Zuid. Zaterdag 23 maart ging Operatie Ring Zuid van start en op 20 maart hadden verschillende vervoerders nog geen vergunning ontvangen om over de busbanen te rijden. Een dag later werd bekend dat het leerlingenvervoer de ontheffing kreeg en dat ze over de busbaan mochten rijden tijdens de afsluiting van de Ring Zuid.
April
Het persoonlijk voortgezet onderwijs in Hoorn moest waarschijnlijk de deuren sluiten. De school ging niet meer verder onder een nieuwe naam, het Atlas College. Meer dan 200 leerlingen moesten op zoek naar een nieuwe school.
De school in Hoorn ging dus definitief sluiten, maar de Amsterdamse school voor Persoonlijk VO hoefde deze zomer niet dicht. Al was het in april nog niet echt duidelijk hoe het verder zou gaan met de school.
Mei
Connexxion nam in mei het gedeelte van het leerlingenvervoer in Utrecht over. Willemsen- De Koning was tot die tijd alleen verantwoordelijk voor het al het vervoer in de provincie Utrecht. Dat contract liep op 1 juli 2024 af, daarom werd besloten om een samenwerking met Connexxion aan te gaan.
Als je je in mei op het gemeentehuis van Best wilde inschrijven voor leerlingenvervoer kon het zomaar zijn dat je buitenkwam met een e-bike of een abonnement voor het ov. Het leerlingenvervoer van Best had namelijk last van een groot personeelstekort en daarom zocht de gemeente naar andere oplossingen.
In Breda was in mei al bekend dat er in augustus genoeg busjes en chauffeurs voor het leerlingenvervoer klaar zouden staan. Alleen de leerlingen misten nog. Een week voor de deadline waren er nog maar weinig aanmeldingen binnengekomen.
Juni
Leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs in Rotterdam ontvingen in juni een volwaardig diploma. Ook ontvingen zij de Rotterdamse VSO Diploma vlag. Zo lieten ze zien dat ze er ook bij hoorden.
Het leek goed te gaan met het leerlingenvervoer in Utrecht toen bleek dat Willemsen-de Koning en Connexxion gingen samenwerken. Niets is minder waar, de twee vervoersbedrijven hadden een groot tekort aan chauffeurs. Het leerlingenvervoer zou maandenlang niet beschikbaar zijn voor de kinderen uit Utrecht. Utrechtse ouders maakten zich oprecht zorgen over hoe hun kinderen nu naar school moesten gaan.
Juli
De nieuwe regels voor het leerlingenvervoer in Doesburg zorgen ervoor dat steeds meer ouders in de problemen dreigen te komen. Eerst moesten de ouders hun kind één dag per week naar school brengen, maar dat bleek uiteindelijk om twee dagen per week te gaan. Wethouder Bart Elbers maakte wel zijn excuses, maar de nieuwe regels blijven zoals ze waren.
Augustus
Aan het begin van het nieuwe schooljaar was er toch een oplossing gevonden voor het leerlingenvervoer in Utrecht. Kinderen kwamen in de periode van september tot en met december toch op school. Er werden kleinere vervoerder geregeld en een touringcar ingezet. Maar zelfs met deze maatregelen verliep het leerlingenvervoer niet goed. Kinderen werden te laat naar school gebracht en soms kwam er helemaal geen taxibus opdagen.
In Haaksbergen moesten de kinderen naar een vaste opstapplek komen. Vanaf daar werden ze opgehaald door het leerlingenvervoer.
Voor leerlingen van de mytylschool Prins Johan Friso in Haren verliep de eerste schooldag na de zomervakantie niet zo goed. Het schoolgebouw brandde af en daardoor kon er anderhalve week geen les worden gegeven. De brand, zo bleek later, was aangestoken. Uiteindelijk mochten de leerlingen de lokalen van het Maartenscollege gebruiken.
September
Ook in de tweede week van het nieuwe schooljaar ging het nog steeds mis met het leerlingenvervoer in Utrecht. Taxibusjes kwamen niet opdagen, leerlingen kwamen te laat op school of werden te laat opgehaald van school. Zo werden kinderen uit Woerden door een fout niet meer ’s ochtends thuis opgehaald. Zij moesten zelf naar de bushalte toe waar ze vervolgens door een touringcar werden opgehaald. Deze touringcar was beschikbaar gesteld voor het hele schooljaar. Helaas kwam de touringcar wel meerdere keren te laat.
Eindexamenleerlingen van het speciaal onderwijs die moesten herkansen, kunnen dat in 2025 voor 1 september doen. Leerlingen die dan alsnog slagen, hebben alle tijd om aan een hbo- of universitaire studie te beginnen.
Oktober
Zelfs in oktober kwamen er nog dagelijks 43 leerlingen uit Eindhoven en Waalre te laat op school vanwege een personeelstekort bij Connexxion. Kinderen kwamen soms een uur tot 75 minuten te laat op school.
De aankomende onderwijsbezuinigingen zorgden voor stress bij scholen met hoogbegaafde kinderen. Deze scholen waren bang dat ze dan niet meer alle kinderen van de juiste begeleiding kunnen voorzien.
November
De Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) liet van zich horen. Het kabinet zag niet hoe groot de thuiszittersproblematiek is voor thuiszitters met autisme. De NVA dacht dat zonder geld, gerichte maatregelen en een preventieve aanpak het aantal thuiszitters met autisme alleen maar gaat oplopen.
December
Kinderen die naar het speciaal onderwijs gingen, liepen tegen aardig wat problemen aan wat betreft het leerlingenvervoer. Leerlingen werden te laat opgehaald of helemaal niet, chauffeurs wisselden elkaar continu af en de reistijd was soms veel te lang. Uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bleek dat 18 procent van de kinderen die gebruik maakten van het leerlingenvervoer te laat op school kwam.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk