Social media veel gebruikt voor job hunting

GRONINGEN - Jaarlijks wordt driekwart van de werknemers in de commerciële sector met een academische achtergrond benaderd door werkgevers. Dat blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in opdrachtvan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Ook academici in de ICT, marketing en accountancy zijn gewild. Respectievelijk 67, 67 en 63 procent van de werknemers in deze beroepsgroepen wordt jaarlijks door werkgevers benaderd. Werknemers in de verpleging en verzorging en in de facilitairee dienstverlening worden met 17 en 20 procent het minst benaderd.

De stijging in deze zogenaamde 'job hunting' komt mede door de opkomst van online profilering. Dankzij fenomenen als CV-databanken, zoekmachines en social media kunnen werknemers niet alleen beter gevonden, maar ook makkelijker benaderd worden.

In de top 10 meest benaderde functies zijn acht van academisch niveau. Beroepsgroepen die zich kenmerken door grote schaarste blijven opvallend achter. Van hbo'ers in de technieksector wordt 42 procent helemaal niet benaderd in een jaar. "Dit is voor werkgevers een gemiste kans", aldus Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem