Normal_copyright_stockfreeimages_docent_leraar_

Scholen waar de meeste mannen en de oudste leraren werken scoren het hoogste op de cito-toets. Ook blijkt dat scholen waar meer fulltime leerkrachten werken hoger scoren dan scholen met meer parttimers. Dit meldt RTL Nieuws. 

RTL onderzocht de relatie tussen de samenstelling van de lerarenteams en de prestaties op de eindtoets. Het medium hield daarbij rekening met de achtergrond van de leerlingen, zoals de opleiding en het inkomen van de ouders. Uit het onderzoek komt naar voren dat scholen met de meeste vrouwelijke leerkrachten en de jongste leraren de laagste scores halen op de cito. Hoewel de verschillen maar klein zijn, halen scholen met meer mannen en met oudere lerarenteams de hoogste score. 

Dit kan verschillende oorzaken hebben, aldus onderwijskundige Geert Driessen van de Radboud Universiteit. "Oudere mannen zijn nog vaker opgeleid op de oude pedagogische academies. Daar lag het niveau hoger dan op de huidige pabo," zo stelt hij. Daarnaast zijn mannen vaker dan vrouwen gericht op taal en rekenen, aldus Driessen. Deze onderdelen worden juist gemeten in de eindtoets. Daarnaast denkt Driessen dat oudere mannen hun werk niet hoeven te combineren met de zorg voor een eventueel gezin, wat ertoe leidt dat zij vaker voltijds werken. 
 
© Nationale Onderwijsgids