Hogere cijfers en studenten die meer gedrevenheid en betrokkenheid tonen. Dat zijn de eerste resultaten van het Pre Academic Programme, het programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat aankomende studenten voorbereidt op hun studie. Volgende week maandag 11 augustus 2014 start de tweede editie van het Pre Academic Programme, deze keer uitgebreid met de opleiding Pedagogische Wetenschappen.
NOG
Hogere cijfers na Pre Academic Programme
-Met het Erasmus Pre Academic Programme wil de Erasmus Universiteit aankomende eerstejaarsstudenten een vliegende start geven om zo de kans op studiesucces te vergroten. De eerste weken van een studie zijn namelijk vaak al bepalend voor het succes tijdens die studie. En dat terwijl voor veel studenten de overgang van de middelbare school naar de universiteit een flinke stap blijkt te zijn.
Het vierdaagse Programme bestaat uit colleges, workshops en opdrachten. Aankomende studenten leren studievaardigheden om goed voorbereid van start te gaan. Ze krijgen inzicht in hun eigen prestatievermogen, leren effectief studeren en leren hoe ze goed kunnen samenwerken en communiceren. Deelname aan het Pre Academic Programma is vrijwillig. Dit jaar nemen circa 200 aankomende studenten deel aan de training. Behalve studenten van de Erasmus School of Law doen nu ook eerstejaars van de opleiding Pedagogische Wetenschappen mee. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat.
Vorig jaar zomer organiseerde de Erasmus Universiteit het programma voor het eerst. De eerste resultaten uit onderzoek door onderzoeksinstituut Risbo wijzen erop dat de deelnemers aan het programma een betere start hebben gemaakt, harder werken, actiever en effectiever samenwerken met andere studenten en tutoren en betere resultaten behalen. Na het eerste blok scoorden de deelnemers aan het programma gemiddeld een half punt hoger dan de overige studenten. De definitieve resultaten van het onderzoek worden binnenkort verwacht.
© Nationale Onderwijsgids
groepscohesie en inhoud (inclusief sociale interactie) bevorderlijk zijn voor een goede start met een stevige (sociale) basis wat weer een positief effect heeft op de studieresultaten. Een ijverige studiehouding an sich is niet het enige ingrediënt voor studie succes.
@Bas Studenten worden in groepsverband meegezogen in een prestatiebevorderende sfeer en omgeving tijdens dit programma, inderdaad waar dat dit de ijverige studenten zijn, maar toch is een dergelijk programma bevorderlijk daar de
Ook betwijfel ik het uitgeven van het certificaat, dat de schijn wekt dat deze studenten al een pre-acedemisch programma volgden toen zij nog middelbare scholieren waren.
Het lijkt mij aannemelijk dat de relatief kleine groep studenten die dit programma tijdens hun zomervakantie heeft gevolgd, voor een groot deel bestaat uit de ijverigste studenten van de opleiding, die hoe dan ook een halve punt hoger zouden hebben gescoord dan de grote groep overige studenten.