In oktober gaan ongeveer 100 studenten van de Universiteit Utrecht op vier middelbare scholen aan het werk om docenten te helpen met het wegwerken van leerachterstanden van leerlingen. Deze studenten zijn geworven door non-profit platform Studenten Helpen Scholieren. Ze zullen aan de slag gaan voor de vakken die ze zelf ook studeren, en krijgen op de Universiteit Utrecht van tevoren een cursus over hoe ze het beste te werk kunnen gaan. Dit meldt de Algemene Vereniging Schoolleiders.
De studenten zullen later in oktober starten met het geven van bijlessen aan 350 leerlingen verdeeld over vier scholen. “De bijlessen worden gegeven tot de kerstvakantie”, legt Ralph Meulenbroeks van de Utrechtse lerarenopleiding uit. “Leraren zijn dus geen tijd kwijt aan onderwerpen die ze vorig jaar al hebben behandeld en leerlingen zullen snel weer aanhaken.”
De universitaire Utrechtse lerarenopleiding geeft de studenten een cursus waarin ze leren hoe ze de voorkennis van een leerling goed kunnen inschatten en hoe ze er achter kunnen komen of een leerling motivatie- en leerproblemen heeft. Studenten helpen met dit project de middelbare schoolleerlingen, maar ze hebben zelf ook veel aan de ervaring. Ze doen praktijkervaring op en kunnen hier ook nog studiepunten voor krijgen zodra daar een methode voor is ontwikkeld. Studenten Helpen Scholieren wil met het project ook graag studenten enthousiasmeren voor het leraarsvak.
Ook in Amsterdam en Leiden lopen projecten waarbij studenten leerlingen helpen met hun leerachterstanden.
Door: Nationale Onderwijsgids