Uit nieuw onderzoek blijkt dat alcoholgebruik bij jongeren samenhangt met een versnelde afname van de zogeheten grijze stof in de hersenen. Deze stof is belangrijk om bepaalde cognitieve functies zoals aandacht en geheugen optimaal te kunnen uitvoeren. Het onderzoek is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden en Vrije Universiteit Amsterdam met steun van de Hersenstichting. Dit meldt de Erasmus Universiteit Rotterdam.
“Uit het onderzoek blijkt dat jongeren die regelmatig alcohol drinken een andere ontwikkeling van de grijze stof hebben, onder andere in het frontale (voorste) deel van de hersenen. Dit hersengebied gebruik je om je te kunnen concentreren, beslissingen maken, impulsbeheerding, het opmerken van fouten en het waarderen van beloningen. De gevonden verschillen in hersenontwikkeling kunnen mogelijk deze cognitieve functies beïnvloeden”, zegt hoofdonderzoeker prof. Hanan el Marroun (EUR), verbonden aan Erasmus Universiteit Rotterdam.
Hersenscans van jongere proefpersonen
Om de effecten op langere termijn te kunnen onderzoeken, gebruikten de onderzoekers data van drie eerder uitgevoerde studies. Bij deze studies werden er door de jaren heen hersenscans van jongere proefpersonen gemaakt. Deelnemers aan de studie waren tussen de 8 en 29 jaar oud. Mede-hoofdonderzoeker prof. Ingmar Franken (EUR): “Door jongeren te volgen vanaf een vroege leeftijd, konden we volgen hoe hun hersenen zich ontwikkelden vanaf het moment dat ze alcohol gingen gebruiken. Doordat er data beschikbaar waren van het moment voordat ze alcohol gingen drinken, konden we het effect van alcohol op de hersenen beter in kaart brengen.”
Alcoholbeleid voor jongeren
Alhoewel het onderzoek een verband laat zien tussen alcoholgebruik en hersenontwikkeling, is het moeilijk om een oorzakelijk verband vast te stellen. Daarvoor is meer onderzoek nodig. “Wel laat dit onderzoek zien dat we de goede weg zijn ingeslagen met het alcoholbeleid voor jongeren. We hopen dat deze wetenschappelijke gegevens gebruikt worden in de preventie-strategie om zo mogelijke schadelijke gevolgen van alcohol te verminderen.”
Door: Nationale Onderwijsgids