Normal_drinken_bier_alcohol

Dit is het eerste en enige onderzoek waarbij is gekeken naar het daadwerkelijke bereik onder minderjarigen van alcoholmarketing via social media platforms in Nederland. 

Met ingang van 1 januari 2012 is er een artikel opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken waarin de alcoholbranche zichzelf nadrukkelijk beperkingen heeft opgelegd ten aanzien van marketing via social media. Doel daarbij was vooral ervoor te zorgen om zo min mogelijk 18-minners te bereiken. 
 
R2 Research heeft eerder dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar het bereik van alcoholreclame op sociale media. Uitkomst is dat marketinguitingen van alcoholmerken voor 98,5 procent worden gezien door 18-plussers en dat dus het aantal 18-minners dat wordt bereikt door social media uitingen slechts 1,5 procent is. Dit is het eerste en enige onderzoek waarbij is gekeken naar het daadwerkelijke bereik onder minderjarigen van alcoholmarketing via social media platforms in Nederland. Peter de Wolf, directeur STIVA: "We zijn blij met deze uitkomsten. Het is een steun in de rug dat de maatregelen die we onszelf 5 jaar geleden hebben opgelegd effectief zijn.”
 
Uit de laatste cijfers van de Nationale Drug Monitor (NDM) blijkt wederom dat scholieren steeds minder alcohol drinken. Zo is het bingedrinken (5 glazen of meer tijdens een gelegenheid) is de afgelopen 12 jaar meer dan gehalveerd van 42% naar 18% onder 12-16 jarigen. 
 
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA). 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids