Op zeker de helft van de middelbare scholen wordt er helemaal niets gedaan aan online bewegingsonderwijs. Dit zorgt ervoor dat scholieren steeds minder bewegen. Gymdocenten die wél online onderwijs verzorgen moeten erg creatief worden om hun lessen goed in te richten. Dit meldt Trouw.
Hoewel er veel aandacht is voor de negatieve cognitieve en psychische gevolgen van het online onderwijs, wordt er weinig gesproken over de bewegingsarmoede onder jongeren. “De groep kinderen die helemaal stilvalt, is groter geworden”, aldus Eric Swinkels, onderwijsadviseur van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding. Waar scholieren eerder dagelijks naar school fietsten of wandelden, hoeven ze nu slechts een paar stappen te doen om bij hun werkplek terecht te komen. Daarnaast is voor veel scholieren ook de gymles weggevallen.
Swinkels vertelt dat een derde tot de helft van de middelbare scholen online bewegingsonderwijs geven: “Veel scholen worstelen ermee. Hoe kun je scholieren op afstand motiveren om in beweging te blijven? Dat is een zoektocht. Daarbij zijn veel instellingen ook praktisch ingesteld en zetten zij hun gymdocenten nu vooral als surveillant in bij de opgesplitste examenklassen op school.” Volgens Swinkels zal de bewegingsarmoede er toe leiden dat een grotere groep kinderen zich motorisch minder goed ontwikkelt. “Dit is een frustrerende tijd. We weten dat bewegen belangrijker is dan ooit, maar we kunnen onze leerlingen moeilijker bereiken.”
Door: Nationale Onderwijsgids