Normal_copyright_stockfreeimages_onderzoeken_leerling_juf_biologie_les_onderzoek

Investeren in vrij fundamenteel onderzoek, matching, onderzoeksinfrastructuur en wetenschappelijk talent, naast gerichte investeringen in thematisch onderzoek is essentieel voor duurzame groei. Dat staat in het advies van de onafhankelijke ambtelijk Studiegroep Duurzame Groei samen met het CPB en de Nederlandse Bank wat gisteren gepresenteerd is. Het advies bestaat uit beleidsopties voor een nieuws kabinet. Dat melden Rijksoverheid en VSNU.

Het advies benadrukt het belang van wetenschap en innovatie. Zo dragen wetenschap en innovatie bij aan de groei van welvaart en welzijn. Nieuwe kennis en innovaties brengen oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken op het gebied van zorg, energie, voedsel en water. Daarnaast zijn wetenschap en innovatie nodig om vragen voor de toekomst te signaleren, die kunnen leiden tot nieuwe grensverleggende vindingen en toepassingen. Wetenschap en innovatie zijn onontbeerlijk in het streven naar duurzame economische groei: de oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van vandaag vormen het verdienvermogen van morgen. De overheid kan met beleid voor wetenschap, (hoger) onderwijs, innovatie en ondernemerschap invloed uitoefenen op het wetenschap- en innovatieklimaat.

De studiegroep kaart ook enkele aandachtspunten aan. Zo worden er twee manieren geadviseerd waarop de overheid via wetenschap en innovatie de productiviteit verder kan stimuleren. Ten eerste door met publieke en private investeringen in R&D koplopers te stimuleren om de grenzen van het ‘technologisch kunnen’ te verleggen. Ten tweede door de grotere groep volgers te stimuleren om doorbraken op het gebied van wetenschap en innovatie maximaal te benutten en in te zetten.

Ten behoeve van het rapport van de studiegroep zijn elf thematische werkgroepen ingesteld waarvan de bevindingen als input zijn gebruikt voor het rapport van de Studiegroep. Het rapport werkgroep wetenschap, onderzoek, ontwikkeling en innovatie is hier te bekijken.

© Nationale Onderwijsgids