Uit vierjaarlijks internationaal onderzoek (TIMSS) blijkt dat 99 procent van de basisschoolleerlingen in groep 6 in Nederland de basisvaardigheden op het gebied van rekenen beheerst. Voor natuuronderwijs is dit 97 procent. Tegelijk halen in vergelijking met andere landen betrekkelijk weinig Nederlandse leerlingen een hoger niveau op deze onderdelen. Dit meldt Rijksoverheid.
NOG
Dekker: Meer ambitie in rekenonderwijs en natuuronderwijs nodig
-Dekker: “Het verschil tussen de sterkste en zwakste leerlingen is in Nederland bijzonder klein. Uit dit onderzoek wordt duidelijk dat we er nog onvoldoende in slagen om kinderen die meer aankunnen de uitdaging te bieden die zij nodig hebben.”
Een belangrijke verklaring hiervoor lijkt te liggen in de kennis en het zelfvertrouwen van leraren op het gebied van rekenen en natuuronderwijs. De vakken rekenen en natuuronderwijs zijn inmiddels een verplicht onderdeel geworden van de lerarenopleiding. En alleen studenten die goed kunnen rekenen mogen de opleiding tot leraar doorlopen. Uit TIMSS blijkt dat leraren in Nederland minder van het bijscholingsaanbod gebruik maken dan hun collega’s in andere landen. Het is volgens Dekker daarom goed dat binnenkort in de wet wordt vastgelegd dat bij- en nascholing verplicht wordt.
Specifiek voor natuuronderwijs lijkt een verklaring voor de resultaten te zijn dat dit vak in het Nederlandse onderwijscurriculum voor de basisscholen niet goed is uitgewerkt. De actualisatie van het curriculum die momenteel loopt, kan worden aangegrepen om natuuronderwijs een steviger plek te geven in het onderwijs en heldere einddoelen af te spreken.
De onderzoekers geven aan dat de prestatiegerichtheid in groep zes in Nederland in vergelijking met andere landen laag is. Met andere woorden: leerlingen worden niet uitgedaagd om het maximale uit hun talenten te halen. Met het ‘Plan van aanpak Toptalenten’ beoogt Dekker hier een cultuuromslag teweeg te brengen. Dekker kondigt aan de komende tijd – samen met leraren en wetenschappers – onderzoek te doen naar de dieperliggende oorzaken achter de resultaten in TIMSS.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids