Kinderen met een licht gehoorverlies halen minder goede scores op de cito eindtoets en laten meer gedragsproblemen zien dan jonge tieners die wel goed horen. Dat publiceren onderzoekers van het Erasmus MC deze week in wetenschappelijk tijdschrift JAMA Otolaryngology Head & Neck Surgery. Eerder onderzoek liet zien dat bijna 1 op de 5 kinderen tussen 9 en 11 jaar gehoorverlies heeft. De cijfers zijn gebaseerd op het grootschalige Generation R onderzoek in Rotterdam. Dit meldt Erasmus MC.
NOG
Licht gehoorverlies zorgt voor lagere score citotoets
-Van matig tot ernstig slechthorende (gehoorverlies 40 tot 60 decibel) kinderen is het bekend dat ze vaker gedragsproblemen hebben en het soms slechter doen op school dan kinderen die normaal horen. Over kinderen met een licht gehoorverlies (tussen 15 tot 25 decibel) was tot op heden maar weinig bekend.
In totaal werden de gegevens van 4.479 kinderen in de studie gebruikt. Deze kinderen hebben een gehoortest gehad toen ze 9 tot 11 jaar oud waren. Ouders hebben vragen ingevuld over het gedrag van hun kinderen. Daarnaast kon er bij 2.399 kinderen gebruik worden gemaakt van de scores op de cito eindtoets in groep 8 van de basisschool. Wanneer de kinderen werden vergeleken, hadden vooral jongens die slechter horen, vaker aandachtsproblemen en problemen in de sociale omgang. Zowel jongens als meisjes die slechter horen, scoorden in totaal één tot twee punten lager op de cito eindtoets dan kinderen met een normaal gehoor.
Mogelijkerwijs horen deze kinderen minder van wat hun leerkracht vertelt. Onderzoeker drs. Carlijn le Clercq: “De gevonden effecten zijn klein, maar laten zien dat kinderen met een iets minder goed gehoor daar mogelijk toch al last van hebben. We kunnen niet met zekerheid zeggen hoe dit komt, daarvoor is eerst meer onderzoek nodig. Je kunt je voorstellen dat als je gehoor minder is, je meer moeite moet doen om te kunnen verstaan. Dit kost extra energie in vergelijking tot anderen met een normaal gehoor. Het luisteren naar een leraar of lerares in de klas op school, is vaak nog uitdagender. In de klas is vaak omgevingsgeluid, wat het verstaan nog moeilijker maakt. Het gevolg is dat je al je energie nodig hebt voor dat verstaan en er minder energie overblijft om geconcentreerd te werken.”
Door: Nationale Onderwijsgids