Een onderzoeksteam van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) gaat nader onderzoek doen naar de werking van cochleaire implantaten. Deze apparaatjes maken het voor een bepaalde groep doven mogelijk om (weer) te horen. Toch kan het moeilijk blijven om spraak goed te verstaan. Met behulp van ‘artificial intelligence’ (AI) willen de onderzoekers in dagelijkse situaties, zoals in de klas of op het schoolplein, onderzoeken hoe de verstaanbaarheid verbeterd kan worden. Dit meldt het LUMC.
NOG
LUMC wil cochleair implantaat verbeteren door metingen in drukke klas
-Bij mensen met een cochleair implantaat (CI) wordt het verstaan van spraak nu meestal gemeten in luistercabines: afgesloten ruimtes die ideale omstandigheden bieden voor een meting van het gehoor. “Maar dit zijn niet de omstandigheden waar iemand met een CI dagelijks mee wordt geconfronteerd”, vertelt prof. Johan Frijns, KNO-arts in het LUMC. ”Daarom gaan we in dit project juist metingen doen in alledaagse situaties. In schoolklassen en op schoolpleinen bijvoorbeeld, en op het werk.”
De onderzoekers kijken niet alleen naar de invloed van omgevingsgeluid. Naast deze directe audiologische factor, onderzoeken ze ook welke effecten het verstaan van spraak in lastige luistersituaties heeft op sociale interacties, stressniveaus, luisterinspanning en vermoeidheid.
Met de uitkomsten willen de onderzoekers zogeheten machine learning technieken ontwikkelen en testen. Dat houdt in dat een CI zelf ‘leert’ en zo voor een beter gehoorresultaat zorgt. Dat kan bijvoorbeeld door verbetering van het signaal, betere scheiding van verschillende geluiden of door de signalen aan beide oren te combineren, waardoor het mogelijk is sprekers te volgen terwijl zij zich verplaatsen in een ruimte.
Frijns: “Dat is van groot belang, bijvoorbeeld voor kinderen met een CI die in een drukke klas al snel niet alles meekrijgen wat er gebeurt (…). De huidige methoden zoals richtingsgevoelige microfoons en ruisonderdrukkingstechnieken schieten in dergelijke situaties echt tekort en we verwachten met innovatieve machine learning technieken veel meer te bereiken.”
Door: Nationale Onderwijsgids