Meer en meer mensen volgen werkgerelateerde online trainingen of zijn van plan op korte termijn hiermee te beginnen. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders. 87 procent vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Van alle respondenten die het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgden, deed de helft dat online. Dat meldt Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
In opdracht van GoodHabitz onderzoekt Markteffect jaarlijks het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders. Bij een groeiend aantal Nederlanders staat persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda: in 2014 vond 80 procent leren in het algemeen (zeer) belangrijk, dit jaar is dat 87 procent. Respondenten werd eveneens gevraagd waarom ze willen leren. Kennis opdoen scoorde het hoogste (75 procent) en het ontwikkelen van vaardigheden (71 procent) worden belangrijker gevonden dan carrière maken (17 procent).
Op 1 juli 2015 treedt de tweede fase van de 'Wet werk en zekerheid' in werking - een wet die werkgevers verplicht om hun werknemers te scholen. "Een goede werkgever schoolt niet alleen puur vaktechnisch", vindt Maarten Franken, directeur van GoodHabitz. "Door algemene persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, bied je medewerkers leermogelijkheden waar ze de rest van hun totale carrière van profiteren." Opvallend is dat slechts 27 procent van de respondenten het afgelopen jaar daadwerkelijk een werkgerelateerde training gevolgd heeft. "Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor leidinggevenden", stelt Franken. "Het onderzoek wijst namelijk eveneens uit dat 84 procent van de respondenten een training (zeer) waarschijnlijk volgt wanneer die door de leidinggevende wordt aanbevolen."
Ook werd onderzocht op welke manier Nederlandse werknemers het liefst geschoold worden. Klassikaal leren is steeds minder in trek, terwijl online leren wint aan populariteit. Maarten Franken, directeur van GoodHabitz: "Online leren is bezig aan een indrukwekkende opmars en krijgt een steeds dominantere positie in het totale opleidingsaanbod. Uit de resultaten blijkt dat Nederlanders in de toekomst vooral gecombineerd willen leren: in de praktijk, via blended learning en online."
© Nationale Onderwijsgids