Van 6 tot en met 10 februari wordt de Educational Design Week (EDW) gehouden. Deze staat in het teken van verwondering. Want vanuit verwondering ontstaan nieuwe ideeën en inzichten over hoe onderwijs moet worden vormgegeven. Dit meldt Fontys Hogeschool.
Vanuit verwondering ontstaat nieuwsgierigheid om naar antwoorden te zoeken. Onderwijs moet daarom gericht zijn op verwonderen, en op het ondersteunen van het unieke leerproces van de student maar ook van de docent. En hiervoor is een nieuw onderwijsontwerp nodig. Tijdens de EDW gaan betrokkenen een bijdrage leveren aan de verandering van het onderwijs. Dit kan door een multidisciplinaire ontwerpsessie te doen, door mee te lopen in een nieuwe onderwijsvorm en door een inspiratiesessie over de nieuwste kennis en trends bij te wonen.
Een voorbeeld van nieuwe onderwijsvormen is de verkenning voor het oprichten van een nieuwe Eindhovense school voor de combinatie van basis-, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs. De harde knip tussen de onderwijsvormen is hiermee weg en de school sluit aan op op een talentontwikkelende bachelor van Fontys.
Twee jaar geleden is de Educational Design Week opgericht vanuit Fontys. Op verschillende locaties gaan Fontys Educational Designers (FED) en partners uit de educational design community aan de slag met het ontwerpen van nieuwe onderwijsvormen. Met de EDW willen de organisatoren daarom de opkomende Educational Design Community meer bekendheid geven en in beweging brengen door te delen, verbinden en te verdiepen. Want, zeggen de bedenkers, onderwijs verander je niet in je eentje. In iedereen schuilt een changemaker en educational designer.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids