GRONINGEN - Onderzoekers van het Kohnstamm Instituut in Amsterdam en het ITS in Nijmegen hebben aangetoond dat het percentage leerlingen met speciale onderwijsbehoeften (zorgleerlingen) in een klas van het reguliere basisonderwijs geen negatieve invloed heeft op de prestaties van de andere leerlingen. Dat meldt NWO.nl.
Volgens de onderzoekers lukt het leerkrachten blijkbaar goed om de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van beide groepen leerlingen in dezelfde klas goed te begeleiden.
Zorgleerlingen zijn kinderen met bijvoorbeeld sociaal-emotionele problematiek, een leerachterstand of een verstandelijke beperking. Uit schattingen van leerkrachten blijkt dat bijna één op de vier kinderen in het reguliere basisonderwijs een zorgleerling is.
Dat aantal zal de komende jaren naar verwachting toenemen. In de nieuwe wet op het passend onderwijs is namelijk vastgelegd dat schoolbesturen verplicht zijn om een passende plek te zoeken voor kinderen die extra zorg of aandacht behoeven. Daardoor zouden zorgleerlingen minder snel doorgestuurd worden naar het speciaal onderwijs.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres
Waar kunnen we dat onderzoeksverslag lezen/downloaden?
Deze bevinding zie ik niet in de praktijk. Dagelijks zie ik leraren worstelen met de weinige middelen die ze hebben om er het beste van te maken in hun groep met uiteenlopende begeleidingsbehoeften. Externe hulp is vaak nodig: zorgarrangementen, rugzakbegeleiding vanuit de REC's, schoolmaatschappelijk werk, Jeugdzorg.
Onzin, door wie worden de onderzoekers betaald? Dit klopt totaal niet met de praktijk.