Minister Bussemaker van Onderwijs wil de Cito-toets zwaarder laten meewegen. Zij wil hierover een wetswijziging indienen. De Cito-toets bepaald voor een deel het schooladvies voor de middelbare school. Dat meldt NU.nl.
"Als de Cito-score hoger is dan het oordeel van de leraar, laat ik de Cito-score zwaarder wegen. De Cito moet dan leidend zijn”, zei Bussemaker zondagochtend in het tv-programma WNL Op Zondag. "Ik vind dat er nu iets moet gebeuren. Voor volgend jaar moet de wet al gewijzigd worden, ik zal daarover het gesprek met de Kamer aangaan."
Niet alle leerlingen krijgen de kans om onderwijs te volgen dat het beste bij hen past, zo bleek uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie. Vooral kinderen laagopgeleide ouders krijgen soms een lager advies dan kinderen met ouders van een hoger opleidingsniveau, terwijl de prestaties op school hetzelfde zijn.
Bussemaker wil dat leraren goed kijken naar het resultaat van de Cito. "Laat het ook nu niet gebeuren dat kinderen die de Cito dit jaar goed maken, met een te laag advies naar de middelbare school gaan”, aldus de minister.
© Nationale Onderwijsgids
In 1985 studeerde ik onderwijspsychologie en las artikelen - n.a.v. onderzoeken in de jaren 60 en 70! - over de problematiek van ongelijke kansen in het onderwijs. We leven nu in 2016 en het is onvoorstelbaar dat een minister nog steeds niet verder komt dan een vorm van symptoombestrijding en geen plan kan bedenken dat leerkrachten schoolt in de invloed van onewuste communicatie en gedrag.
Paniek voetbal. Er zijn zo veel andere redenen om een kind net anders te plaatsen dan op basis van deze prima reken- en taaltoets. Zo pijnlijk weinig vertrouwen in de leerkrachten PO. En denk eens na over de effecten op en faciliteiten op het VO. Ik . Deze voorgenomen wetswijziging is te kort door de bocht en leidt slechts tot overbelasting en uitval in VO. Te kort door de bocht.