Maandag plaatsten de CodePact-partners als Google, IBM, Vodafone, Ziggo en Microsoft een oproep in De Telegraaf en het Financieele Dagblad. Kern van de oproep is dat de partners vinden dat er vaart gemaakt moet worden als het gaat om het aanleren van digitale vaardigheden aan kinderen en jongeren. Zij roepen de lijsttrekkers op hier in het komende regeerakkoord afspraken over te maken. Prins Constantijn heeft zich in zijn functie als aanjager van StartupDelta2020 achter deze oproep geschaard. Dit meldt Noord-Hollands Dagblad.
In een Twitter-bericht schrijft de prins vanochtend dat het aanleren van digitale vaardigheden aan de jongere generaties niet langer kan wachten. Zij hebben deze vaardigheden niet alleen zelf nodig, meer aandacht voor ict en coderen is ook "essentieel voor de concurrentiekracht van Nederland", twittert de prins.
Kinderen in Nederland krijgen nu niet die vaardigheden mee die zij nodig hebben om zich straks als professional, als burger en als opvoeder te redden en zich verder te ontwikkelen. Schoolleiders en leraren geven aan onvoldoende vaardig te zijn om in te spelen op de eisen van de digitale toekomst. Er zijn goede voorbeelden waar kinderen wel op structurele wijze digitale vaardigheden kunnen ontwikkelen. Deze zijn echter versnipperd en te veel afhankelijk van de interesse en betrokkenheid van individuele ouders, leraren en schoolleiders, vindt Codepact. De partners willen dat de regering ervoor gaat zorgen dat kinderen en jongeren op structurele wijze les krijgen in programmeren en andere digitale vaardigheden. Daarvoor moeten leraren bovendien de kans krijgen zich snel bij te scholen.
CodePact startte op 21 mei 2015, op initiatief van Neelie Kroes, toenmalig voorzitter van Start-up Delta. De komende jaren zetten de CodePact-partners zich in om zoveel mogelijk kinderen kennis te laten maken met programmeren. Als eerste mijlpaal werken zij ernaar toe om 400.000 kinderen binnen- en buitenschools te bereiken. CodePact bestaat uit 12 kernpartners en 30 vrienden van CodePact.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids