Teksten als ‘Vlees = Honger’ in een lespakket voor basisschoolkinderen. Voor milieuorganisatie Greenpeace is het vrij normaal, maar de Reclame Code Commissie vindt dit voor in een lespakket te ver gaan. Dat meldt de Gelderlander.
Het lespakket ‘Een betere wereld begint op je bord’ moet Greenpeace nu dan ook aanpassen, zo luidt de beslissing. In het lespakket laat Greenpeace zien hoe ze kijken naar de impact van het eten van vlees op het klimaat en dierenwelzijn.
Lespakket Greenpeace
De Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) werd nog niet zo lang geleden gewezen op het lespakket. Greenpeace geeft aan dat het lespakket al tien jaar oud is en bijna niet meer op scholen wordt gebruikt.
In het lespakket staat er bij een plaatje de tekst ‘Vlees = Honger’. Daarnaast staat er uitgelegd dat dieren de helft van alle oogst in de wereld opeten. Daardoor blijven er minder akkers met gewassen over voor mensen. Bij de lessen zit een video waarin kinderen aan een vergadertafel zitten. Een kind zegt in het filmpje: “De industriële vleesproductie maakt mensen en de planeet ziek. Ze vernietigt onze bossen.”
'Geen objectief samengesteld lespakket'
Het lespakket kwam niet goed terecht bij de ZLTO. Er is volgens de organisatie geen sprake van een objectief samengesteld lespakket, maar het bestaat volgens hen alleen maar uit reclame. Daarom spande de ZLTO een rechtszaak aan. Het lespakket bestaat grotendeels uit reclame, vindt ook de Reclame Code Commissie. De denkbeelden van Greenpeace komen heel duidelijk naar voren, maar dat zien jonge kinderen niet.
In het lesmateriaal stonden nog meer teksten waar het ZLTO bezwaar tegen aantekende. Daarbij ging het om de hoeveelheid gewassen en water die nodig zijn bij de productie van vlees.
“Het gaat om een lespakket van tien jaar oud dat wij niet eens meer aanbieden”, aldus Greenpeace-woordvoerder Saskia van Aalst. “Maar we zullen er wel goed naar gaan kijken. Het lesmateriaal op de website van Greenpeace en op een andere onderwijswebsite zijn inmiddels niet meer te vinden.
'Dingen leren gebaseerd op feiten'
“De basisschool moet een veilige plek zijn voor jonge kinderen. Ze moeten dingen leren die gebaseerd zijn op feiten en niet op wereldbeelden en frames van bepaalde organisaties”, aldus ZLTO-directeur Kathleen Goense. De makers van de lespakketten moeten volgens Goense zich verantwoordelijk voelen voor wat erin staat. “Docenten hebben het te druk om ook nog eens te controleren of zo’n lespakket wel verantwoord is.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk