Van 12 december 2024 tot en met 4 mei 2025 zijn in het Amsterdam Museum aan de Amstel kunstwerken van kinderen te zien. Deze kunstwerken worden gepresenteerd in het kader van het project ELJA Kindermuseumlab. Met dit langdurige project krijgen kinderen niet alleen de kans om mee te denken over het stadsmuseum van de toekomst, maar zijn zij er ook onderdeel van als kunstenaar. In december 2023 opende de kinderburgermeester de eerste editie van de tentoonstellingsreeks, rondom het thema ‘Vrijheid’. Bij deze tweede editie staat het thema ‘Identiteit’ centraal. Het ELJA Kindermuseumlab was dit jaar ook een van de drie finalisten voor de Museumkids Award van de Museumvereniging. De Openbare Bibliotheek Amsterdam is de programmapartner voor het ELJA Kindermuseumlab. Dat meldt het Amsterdam Museum.
In de mei- en herfstvakantie van 2024 hebben meer dan 120 kinderen uit alle Amsterdamse stadsdelen en het stadsgebied Weesp meegedaan aan het Amsterdam Museumkamp. Tijdens dit kamp, speciaal voor kinderen tussen de 9 en 12 jaar oud, ervaren zij een week lang hoe het is om een eigen kunstwerk te maken. Onder begeleiding van een kunstenaar en educatie- en museumexperts maakten de kinderen in ieder stadsdeel een kunstwerk voor de tentoonstelling rondom het thema ‘Identiteit’. De deelnemende kunstenaars voor de twee edities van het Amsterdam Museumkamp in 2024 waren Baukje Duin, George Adegite, Isa van Lier, Judith Schuur, Koos Buster, Oscar Peters, Robin Kapitein, Yazan Maksoud.
Identiteit
In de tentoonstelling over het thema ‘Identiteit’ zijn uiteenlopende kunstwerken te zien. Zo ontwikkelden de kinderkunstenaars in stadsdeel Centrum alter ego’s die zichzelf voorstellen op video, maakten ze in stadsdeel Zuid een schaalmodel van een doolhof en bouwden de kinderkunstenaars van stadsgebied Weesp twee grote katapulten. In stadsdeel Zuidoost maakten de kinderkunstenaars een houten schoenenrek vol kleurrijke schoenen, in stadsdeel Oost een boom met beeldjes die de binnenwereld van de kinderkunstenaars weergeeft en in stadsdeel Noord onderzochten de kinderen hun positieve en negatieve eigenschappen met werken van glas in lood. De kinderen in stadsdeel West maakten sierborden en in stadsdeel Nieuw-West bestempelden de kinderkunstenaars een sculptuur met speciale geuren.
Museumkids Award
Het ELJA Kindermuseumlab was dit jaar een van de drie finalisten voor de Museumkids Award van de Museumvereniging. Met deze prijs stimuleert de Museumvereniging bijzondere initiatieven voor de jongste generatie museumliefhebbers. Uit maar liefst 49 inzendingen van musea zijn afgelopen september 6 musea, waaronder het Amsterdam Museum, uitgekozen om hun projecten te presenteren aan een professionele vakjury. Na deze presentatie, koos de jury 3 finalisten. De vakjury benoemde onder andere de innovatieve aanpak en de betrokkenheid van het kinderbestuur als sterke punten van het ELJA Kindermuseumlab. Naast het ELJA Kindermuseumlab, waren Martial Arts van het Wereldmuseum Amsterdam en de Kinderbiënnale van het Groninger Museum de twee finalisten. De laatstgenoemde won tijdens het Museumcongres de Museumkids Award. Het Amsterdam Museum ontving als een van de drie finalisten voor Het ELJA Kindermuseumlab een cheque van 5.000,- euro voor de verdere ontwikkeling van de jeugdprogrammering.
Amsterdam Museumkamp
In het weekend voor en in de weekenden van de kerstvakantie organiseren enkele deelnemende kunstenaars aan het Amsterdam Museumkamp workshops voor kinderen in het Amsterdam Museum. Zo worden de activiteiten van het ELJA Kindermuseumlab toegankelijk voor nog meer kinderen tussen de 9 en 12 jaar oud. De workshops zijn geïnspireerd op het thema ‘Identiteit’ en vinden plaats van 14 december 2024 tot en met 5 januari 2024.
Na het enthousiasme en de belangstelling van de kinderen tijdens het eerste jaar van het ELJA Kindermuseumlab in 2023, is het Amsterdam Museum trots dat er ook in het afgelopen jaar meer dan 120 kinderen deelnamen aan het Amsterdam Museumkamp. Tijdens de creatieve kampen in de mei- en herfstvakantie, zijn de kinderen niet alleen bezig geweest met het creëren van een kunstwerk, maar hebben zij, tijdens het maken, ook gereflecteerd op hun eigen identiteit en hun mening gegeven over de stad en thema’s die er spelen. Deze blik van kinderen helpt het Amsterdam Museum om toekomstige generaties zich ook welkom te laten voelen in het museum en hen onderdeel te laten zijn van de programmering. "De kinderen hebben samen met de kunstenaars het thema van dit jaar op een originele manier benaderd. Ook in het maakproces hebben we opnieuw bevestigd gezien hoe belangrijk het is dat we kinderen om hun mening vragen. Door hen gelijkwaardig te benaderen, gunnen ze ons een inkijkje in hoe zij reflecteren op zichzelf, hun omgeving en de wereld", aldus Gonca Yalçıner, hoofd educatie en participatie van het Amsterdam Museum.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Bobbie Wagenaar