Onderzoekers van de Open Universiteit en Universiteit Utrecht gaan vijf jaar lang onderzoek doen naar open en online hoger onderwijs. Het onderzoek moet leiden tot wetenschappelijk onderbouwde, praktische adviezen voor de onderwijspraktijk over het aanbieden van dit type onderwijs en over de strategische impact voor de organisatie. Het NRO en het ministerie van OCW stellen hiervoor in totaal 1.350.000 euro beschikbaar. Dit melden de Open Universiteit en de Universiteit Utrecht.
Het onderzoeksproject heeft als titel 'de Structuratie van Open Online Onderwijs in Nederland' (SOONER). De onderzoekers gaan systematisch fundamenteel en begeleidend onderzoek doen naar open online onderwijs in Nederland. Dit doen ze vanuit organisatie-perspectief (macro-niveau), vanuit het perspectief van cursusontwerp en ondersteuning (meso-niveau) en vanuit studentperspectief (micro-niveau). Ze baseren zich daarbij op beproefde benaderingen voor programma-evaluaties uit de gezondheidswetenschappen. Het uiteindelijke doel is de onderwijspraktijk adviseren over onderwijsontwerp, over schaalbare oplossingen voor ondersteuning en feedback, maar ook over strategieën om de gestelde doelen beter te kunnen bereiken.
Tijdens het onderzoek zullen gegevens uit verschillende bronnen bekeken worden, zoals de ervaringen met open onderwijs en MOOCs die aangeboden worden door partner-instituten, open cursussen die aangeboden worden door de OpenupEd partners, cursussen die aangeboden worden door de SURF innovatieprojecten.
© Nationale Onderwijsgids