Normal_copyright_stockfreeimages_leerling_studie_lezen_leren_huiswerk

Op 8 september worden de resultaten van twee onderzoeken naar embodied cognition gepresenteerd tijdens een wetenschappelijk symposium. De onderzoeken gaan om 'belichaamde cognitie' bij het leren rekenen, grammatica, natuurkundige concepten en taalverwerving. Dat meldt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Cognitieve processen zouden zijn gegrond in perceptie en actie. Motorische activatie zou het leren van bijvoorbeeld taal bevorderen. In het NRO-project 'Yes Wii can' wordt onderzocht of dat ook geldt wanneer motorische activatie wordt toegevoegd aan animaties. Dit door het laten zien van gebaren in animaties, het zelf maken van gebaren tijdens het zien van animaties of het zelf aansturen van animaties door middel van gebaren (met de Nintendo Wii). De uitvoerders van dit onderzoek hebben van het Nationaal Initiatief Hersenen & Cognitie subsidie voor een onderzoeksproject over het observeren/maken van gebaren tijdens het leren van woorden ontvangen.

Tijdens het symposium worden drie keynotes verzorgd. Daarnaast worden de deelnemers uitgenodigd hun eigen bevindingen te delen in een poster-/demosessie. De voertaal van het symposium is Engels. Toegang is gratis, maar aanmelden van te voren is gewenst. Op de projectwebsite www.ecml.nl is meer informatie over het symposium te vinden. 

© Nationale Onderwijsgids