Normal_kind_jongen_ogen_jong_2343

Op 30 maart organiseren educatieve uitgeverij SWP en congresorganisatie Logacom het middagsymposium 'Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen'. Het middagsymposium gaat in op de vraag hoe trauma de ontwikkeling van kinderen beïnvloedt en wat dat betekent voor mensen in de omgeving, zoals leerkrachten. Dit melden SWP en Logacom.

Omgaan met getraumatiseerde kinderen is een actueel thema door de toestroom van vluchtelingkinderen naar ons land. Te meer omdat kinderombudsman Marc Dullaert deze week concludeerde dat de opvang van deze kinderen onder de maat is. Kinderen met emotionele of psychische problemen krijgen nog onvoldoende zorg. Ook moeten zij vaak te lang wachten op onderwijs, terwijl naar school gaan hen juist de structuur kan bieden die ze zo nodig hebben.

Het symposium helpt docenten zich voor te bereiden op de komst van vluchtelingkinderen in de klas. De middag begint met een plenaire lezing waarin deskundige Leony Coppens uitlegt hoe trauma de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen verstoort. Ook gaat zij in op de vraag hoe dit van invloed is op mensen in de omgeving van het kind, zoals familie maar ook leraren en hulpverleners.

Deelnemers kunnen na de lezing kiezen uit drie workshops: Zie mijn ware kleur, (H)erkennen van trauma in de klas of De invloed van trauma op de omgeving; hoe blijft de leerkracht gezond?. De workshops worden gegeven door deskundigen die gespecialiseerd zijn in het werken met getraumatiseerde kinderen.

Deelnemers ontvangen het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs door Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg. Het symposium vindt plaats op 30 maart in Bildung.city in Amsterdam. Meer informatie over het programma en aanmelden via www.300316.logacom.nl

© Nationale Onderwijsgids