Normal_dekker__eu2016__staatssecretaris

Hoe maak je als leraar de Holocaust bespreekbaar in de klas? Deze vraag stond centraal tijdens een conferentie in Rotterdam voor docenten en schoolleiders in primair en voortgezet onderwijs. Ook demissionair staatssecretaris Dekker sprak. Dit meldt NOS.

Onderwijs over uitsluiting en discriminatie is een actueel onderwerp. Kinderen groeien op in een tijd waarin het van groot belang is hen bewust te maken van de effecten van vooroordelen en exclusief denken. Scholen kunnen daarin veel betekenen. Directies, leerkrachten bovenbouw in het primair onderwijs en docenten Mens en Maatschappij in het voortgezet onderwijs wisselden daarom van gedachten over de behandeling van het thema Holocaust op scholen.  
 
Het thema Holocaust kan soms lastig zijn om te behandelen voor leraren, helemaal wanneer de school multicultureel of islamitisch is. Stefan Kras, geschiedenisdocent en decaan op het islamitische Avicenna College in Rotterdam kan daarover meepraten. Hij geeft gewoon dezelfde lessen als op een openbare school, maar houdt wel rekening met gevoeligheden. "Een van mijn leerlingen heeft Palestijnse ouders. Hij vraagt zich af waarom we een Joodse jongen moeten herdenken, terwijl de Joden zijn familie ook dingen hebben aangedaan. Dat zijn lastige discussies, maar die moet je wel aangaan."
 
Demissionair staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs ziet dat het behandelen van de Jodenvervolging soms lastig kan zijn. "Dat zien we op sommige scholen, zeker in de grote steden waar ook veel kinderen met een migratieachtergrond wonen. Het kan leiden tot heftige discussies en sommige leerkrachten vinden dat best ingewikkeld." Toch vindt hij het belangrijk dat kinderen het onderwerp meekrijgen op school. "De Holocaust is een trauma in onze geschiedenis, een zwarte bladzijde. Het is belangrijk dat kinderen weten wat er toen is gebeurd."
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids