‘Hoogbegaafde kinderen redden zich wel.’ Het is één van de grootste valkuilen in het onderwijs als het gaat om hoogbegaafde leerlingen in je klas. Tijdens het symposium Hoogbegaafdheid op woensdag 13 juni staat goed onderwijs aan hoogbegaafde kinderen en de rol van serious gaming centraal. Met inspirerende sprekers geeft NHL Stenden Hogeschool slimme tips aan leerkrachten en onderwijsdeskundigen. Dit meldt NHL Stenden.
Een hoogbegaafd kind in de klas; het lijkt de droom voor iedere leerkracht. Je hebt er immers geen werk van. Maar niets is minder waar, juist deze doelgroep vraagt om uitdagend onderwijs op maat. Om leerkrachten hiervan bewust te maken kan serious gaming een serieuze rol spelen. Tijdens het symposium Hoogbegaafdheid geven Jan Kuipers, gespecialiseerd onderwijsadviseur hoogbegaafdheid bij Cedin, en Evert Hoogendoorn, gamedesigner en strateeg bij IJsfontein, tips en informatie aan leerkrachten en geïnteresseerden.
Actieve workshops
Na het informatieve gedeelte volgen de deelnemers diverse workshops, waarin ze praktische handvatten krijgen die ze direct kunnen inzetten in de klas. Van kleine aanpassingen om de lessen anders in te delen tot inzicht in de sociale en emotionele aspecten van hoogbegaafdheid, gezien vanuit het perspectief van het (hoog) begaafde kind. Uiteraard mag ook het toepassen van (serious) games in de klas niet ontbreken.
De Meester de Baas
De lectoraten Serious Gaming en Duurzame Schoolontwikkeling van NHL Stenden doen al enkele jaren samen met het werkveld onderzoek naar goed onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen, met hierin de nadruk op de rol van de leerkracht. Met het onderzoek ‘De Meester de Baas’ ontwikkelen ze nieuwe kennis, die vervolgens gedeeld wordt met leerkrachten en deskundigen op de werkvloer. Het symposium is één van de middelen om deze kennis te verspreiden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids