Lisa Gaikhorst deed onderzoek naar stressfactoren waar basisschoolonderwijzers tegen aanlopen in de grote steden. De grote boosdoeners, zo stelt zij aan de hand van haar onderzoek, zijn met name ouders met een hoger inkomen. De ouders denken het nodige te weten en krijgen meestal weinig kinderen. Gaikhorst: "Kritische mondige ouders zijn vaak mensen die in hun leven eerst voor een carrière zijn gegaan, en dus later aan kinderen zijn begonnen. Als je later begint, krijg je meestal ook weinig kinderen. Die worden dan heel belangrijk. Het zijn hun gouden eitjes. Als er dan iets niet helemaal lukt, is dat gelijk de schuld van de leerkracht." De uitstraling die deze ouders hebben geeft leerkrachten daarnaast vaak het gevoel dat er op hen neergekeken wordt. “'Ik heb een hoger niveau dan deze leerkracht', is wat deze ouders uitstralen, zeggen de leerkrachten."
Deze ouders helpen de plezierbeleving van leraren niet, aldus Gaikhorst. De leraren voelen zich onder druk gezet en hebben continu het gevoel dat ze steeds verantwoording af moeten leggen. “Dit alles kan er uiteindelijk toe leiden dat starters ervoor kiezen om uit het onderwijs te stappen."
Volgens Gaikhorst moet er meer aandacht komen voor oudercontact in de lerarenopleidingen. “Hoe communiceer je nou met ouders? Mijn advies is ook om het hier tijdens de opleiding al over te hebben, maar ook als starters eenmaal aan het werk zijn. Leerkrachten hebben behoefte aan ondersteuning op dit gebied."
© Nationale Onderwijsgids