Onder docenten in Nederland is weinig steun voor de adviezen van Platform Onderwijs 2032. In opdracht van staatssecretaris Dekker van Onderwijs maakte het platform een plan om het Nederlandse onderwijs met het oog op de toekomst te verbeteren. Leraren zijn het echter niet eens met de adviezen uit het plan. Ook over hoe het adviesrapport tot stand is gekomen zijn veel leerkrachten niet te spreken. Dit zou blijken uit een peiling onder bijna 900 docenten, schoolleiders en ander onderwijspersoneel. Dit meldt Telegraaf.
Wiskundedocent Frans van Haandel van het College de Heemlanden in Houten wilde wel eens weten hoe zijn collega's denken over het onderwijsplan en zette een enquête uit. Op zijn vragen reageerden 884 onderwijsprofessionals waarvan ruim drie kwart het slechts gedeeltelijk of zelfs helemaal niet eens is met de voorstellen. Eerder deze week stuurden de sectorraden voor het mbo, hbo en wo al een brief aan minister Bussemaker waarin zij hun onvrede uiten over de plannen.
Uit de enquête van Van Haandel blijkt dat veel docenten het een onhaalbaar idee vinden om leerlingen les te geven in meerdere vakken tegelijk. Voor een dergelijk nieuw schoolsysteem, waarin lesstof aangeboden wordt in domeinen, voelen zij zich onvoldoende geschoold. Laat staan dat zij op deze manier les willen geven. De lerarenopleidingen en pabo's zouden de opleidingen bovendien helemaal om moeten gooien. Ook de Vereniging van Hogescholen ziet deze consequentie niet zitten.
Het advies van Platform Onderwijs2032 zou onder meer tot stand gekomen zijn met inbreng van docenten, schoolleiders en andere professionals uit het onderwijsveld. Veel leerkrachten zijn echter van mening dat slechts de suggestie van inspraak werd gewekt. In de praktijk was van betrokkenheid niet echt sprake, aldus de docenten. Bijna de helft van de ondervraagden is het dan ook totaal oneens met de gevolgde procedure. Komende zaterdag zal Frans van Haandel de resultaten van zijn peiling overhandigen aan staatssecretaris Dekker.
© Nationale Onderwijsgids