Vierdaagse lesweek is geen structurele oplossing voor lerarentekort

In Almere wordt het lerarentekort hard gevoeld. Er is een tekort van 235fte. Daarom hebben de groepen 7 en 8 van basisschool De Dukdalf een vierdaagse schoolweek. De Onderwijsraad ziet dit als een structurele oplossing, maar volgens de school is dat niet het geval. Dat meldt EenVandaag. 

Midden in de zomervakantie van 2022 werd schoolleidster Gretha Wassens verrast door het ontslag van twee leerkrachten. Daarmee had De Dukdalf meteen een groot probleem, want wie moest er nu voor de klas staan?

Vierdaagse schoolweek 

Na een gesprek met de rest van het team kwamen ze uit op een vierdaagse schoolweek. Vier dagen naar school met een bevoegde en ervaren leerkracht voor de klas. De ouders van de leerlingen in de groepen 7 en 8 waren eerst erg geschrokken. Er waren veel vragen, maar het team nam contact op met de ouders om ze zo goed mogelijk te informeren over de situatie.

Ook de kinderen zelf moesten eerst heel erg wennen aan de vierdaagse schoolweek. Er werd nog naar de andere oplossing gezocht in de tussentijd, maar inmiddels is de school nu een jaar verder en zijn de leerlingen niet anders meer gewend.

Combinatie van beperking in het onderwijsaanbod

Volgens de Onderwijsraad is de vierdaagse schoolweek een van de opties om het onderwijs overeind te houden. Er moeten lastige keuzes worden gemaakt. “Een combinatie van beperking in het onderwijsaanbod, vermindering van de lestijd en extra inzet van anderen is ook denkbaar”, aldus de raad. “Dan gaan leerlingen bijvoorbeeld vier dagen naar school en is er de vijfde dag wel een programma op school, maar dat vormt geen onderdeel van het onderwijsaanbod.”

De leerlingen van De Dukdalf kregen voor de vijfde dag huiswerk. Volgens Wassens was dat wel echt een noodgreep. Aankomend schooljaar is de vierdaagse schoolweek niet meer nodig. Wassens begrijpt wel dat een vierdaagse schoolweek een oplossing is voor op de langere termijn. “Zeker in een aantal gebieden in de Randstad waar de problematiek groot is en geen kortetermijnoplossing is.”

Beslissing 

Wassens pleit er wel voor dat er eerst goed onderzoek wordt gedaan voordat er een beslissing wordt genomen. “Je hebt er kennis en praktijkervaring voor nodig voor je zo’n beslissing maakt. Wij hebben het nu naar eigen inzicht gedaan en we hebben goede keuzes kunnen maken, maar wij willen dit niet structureel inzetten.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk