De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), de Hochschule München en de Karel de Grote Hogeschool (KDG), gevestigd in Antwerpen hebben een memorandum van strategisch partnership ondertekend, waarin is opgenomen dat de instellingen het voortouw nemen in een aantal internationale initiatieven. De focus op onderwijs en de link naar de professionele wereld zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten. De ondertekening vond plaats in München, als afsluiting van de succesvolle intensive course International Trade Fair Management, waaraan 45 studenten, waaronder 16 HANstudenten, deelnamen.
Alle 3 de onderwijs instellingen hebben sterke relaties met de industrie en lokale business partners, in landen met een hoge mate van handel en in vergelijkbare economische situaties. Door hun krachten te bundelen, kunnen zij gebruik maken van elkaars wereldwijde netwerken, zodanig dat het ontwikkelen van nieuwe concepten over onderwijs, aansluitend bij het wensen van het bedrijfsleven, kan worden versterkt. Het gaat hierbij dan om docenten- en studentenuitwisseling, het gezamenlijk ontwikkelen van onderwijs en het samenwerken in onderzoek en met promovendi.
Bewuste keuze
'Lean partnership' met een beperkt aantal partners in de buurlanden is een bewuste keuze. Het is de bedoeling dat het partnerschap fungeert als een motor met vele spin-offs, waarin een breed scala van partners uit Europa en daarbuiten zullen deelnemen. De 3 partnerinstellingen hebben vergelijkbare programma's en ambities (in onderwijs, onderzoek, enz.) en willen profiteren van complementaire kennis en ervaring, met een klein en effectief beheer.
Verder bouwen
De instellingen hebben al een geschiedenis van goede internationale samenwerking en willen nu verder bouwen op de kwaliteit van het werk dat al gedaan is en het vertrouwen dat zij hebben ontwikkeld, om groei en innovatie te stimuleren.
Innovatief en ondernemend
Binnen de missie van de HAN wordt de internationale en interculturele dimensie steeds belangrijker. Bedrijven en instellingen vragen de HAN om professionals te leveren met een innovatieve en ondernemende houding en interculturele competenties. Voor de HAN is het doel van de samenwerking dan ook het creëren van een inspirerende, ondernemende, innovatieve en internationale/interculturele omgeving.
Intensive Course
De Intensive Course International Trade Fair Management is een gezamenlijk project van de HAN University of Applied Sciences, Karel de Grote Hogeschool uit Antwerpen en de Hochschule München. Dit succesvolle project vond voor de derde keer plaats.
Deelnemende opleidingen
HAN studenten van de volgende opleidingen namen deel:
Small Business en Retail Management
Facility Management
Commerciële Economie
Communicatie
Communication
International Business and Languages
Finance and Control
Samen met 1 exchange student werkten ze samen met studenten uit Duitsland en België in internationale, mulitidisciplinaire teams aan een real-life business case. Hierbij werd de theorie afgewisseld met beursbezoeken. Doel was om uiteindelijk een eigen businessplan voor beursmanagement te presenteren. Studenten, docenten en stakeholders konden zo kennis en ervaringen delen, hun internationale zakelijke netwerk ontwikkelen en uitbreiden en bestaande overeenkomsten verdiepen.
Bron: han.nl