Logo_slo__logo

Nederlandse docenten en schoolleiders willen heldere kaders en een gedeelde visie op het 'waartoe' van onderwijs en leren. Dit blijkt uit de Curriculumspiegel 2015 van het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO. Er is grote behoefte aan meer en beter maatwerk, meer samenhang in leerlijnen en tussen vakken en betere aansluiting van toetsen op curriculumdoelen. Investeringen in de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders op curriculumgebied zijn onmisbaar voor kwaliteitsverbetering. Dit meldt SLO.

De Curriculumspiegel is een tweejaarlijks rapport dat zich richt op de stand van zaken op curriculumgebied in Nederland. Vragen die aan bod komen zijn: Krijgt het curriculum vorm in de dagelijkse prakrijk van het basis-, speciaal en voortgezet onderwijs? En zo niet, wat kunnen we daaraan doen? Volgens het SLO houdt het rapport een spiegel voor aan iedereen die in Nederland werkt aan goed onderwijs. Het rapport laat de belangrijkste trends en wensen zijn in het onderwijs. Zowel inhoudelijke thema's als vakgebieden komen aan bod, die vanuit het perspectief van beleid, praktijk, wetenschap en maatschappij bekeken worden.

Het bestellen of downloaden van de Curriculumspiegel kan op de website.

© Nationale Onderwijsgids