Na het vervullen van hun allergrootste droom tijdens een droomdag, verbetert voor 42 procent van de kinderen hun functioneren op school ten opzichte van daarvoor. Dit blijkt uit onderzoek Nienke Peters-Scheffer, Orthopedagoog en Universitair Docent van de Radboud Universiteit naar het effect van de droomdagen van Dream4Kids op getraumatiseerde kinderen. De ouders en/of opvoeders van de kinderen zien dit terug in de schoolprestaties (20 procent), sociaal functioneren (50 procent) of enige andere vorm van gedrag op school (30 procent). Dat meldt Stichting Dream4Kids.
Stichting Dream4Kids organiseert sinds 2003 droomdagen voor kinderen tussen 6 en 12 jaar die te kampen hebben met een jeugdtrauma. Denk aan rouwverwerking, vechtscheiding of mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Kinderen kunnen hierdoor het vertrouwen in zichzelf en de wereld verliezen. Dream4Kids onderbreekt de negatieve spiraal waar deze kinderen zich in bevinden en vervult hun allergrootste droom tijdens een droomdag.
Het functioneren in de thuissituatie is na een droomdag voor de helft van de kinderen verbeterd, volgens de ouders. Van de kinderen zelf geeft zelfs 58 procent aan zich beter te voelen thuis. Ook in het contact met andere kinderen is verbetering te zien na een droomdag. Ouders geven aan dat bij één op de vijf kinderen de omgang met andere kinderen beter loopt. Voor de helft van de droomkinderen is hun zelfbeeld verbeterd, dit geven zowel de ouders als de kinderen zelf aan.
Ouders van ruim driekwart van de kinderen die een droomdag hebben meegemaakt, merken dat hun kind baat heeft gehad bij deze ervaring. De ouders merken dit aan de stemming van het kind (26 procent), verbetering van zelfvertrouwen (11 procent) of de boost die het kind kreeg door de aandacht tijdens de droomdag (10 procent). De herinnering aan de droomdag biedt daarnaast steun aan sommige kinderen op momenten dat het even wat minder gaat (16 procent) en voor 37 procent heeft het zelfs bijgedragen aan vermindering van de gevolgen van het trauma.
© Nationale Onderwijsgids