Normal_school_groep_kinderen

Scholen moeten meer doen aan het bevorderen van de sociale integratie. Dat zegt scheidend voorzitter van de Onderwijsraad Geert ten Dam in een interview met Trouw. “Men denkt soms dat we wel klaar zijn met het praten over sociale integratie in het onderwijs, maar de Onderwijsraad vindt dat het niet zo is”, aldus de hoogleraar Onderwijskunde. Dit meldt Trouw.

“De autonomie van scholen is de laatste twintig jaar veel groter geworden. Het integratievraagstuk ligt inmiddels ook op hun niveau. Scholen pakken dat helaas nog te weinig op”, stelt Ten Dam. Volgens de hoogleraar zouden scholen zich voortdurend moeten afvragen hoe ze de integratie van leerlingen uit verschillende sociale milieus, etnische achtergronden en opleidingsniveaus kunnen stimuleren.

Lange tijd werd vanuit de politiek “vermenging” afgedwongen om het ontstaan van zogenoemde 'zwarte' en 'witte' scholen tegen te gaan. Ten Dam vindt het “verstandig” dat die verantwoordelijkheid nu bij de scholen zelf wordt gelegd: “Het is nooit goed om de onderwijsvrijheid te beperken. Ouders vinden toch wel sluipwegen om hun kind op die éne school te krijgen. Gemeenten spelen hun beleid om integratie op scholen te bevorderen nu vaak over andere banden, zoals via voorschoolse educatie en samenwerkingsprojecten tussen scholen”.

Nu de verantwoordelijkheid meer bij het onderwijs zelf ligt, zouden scholen ook meer rekening met elkaar moeten houden, zegt Ten Dam. Toelatingseisen die de ene school stelt, bijvoorbeeld om alleen de beste leerlingen aan te nemen, kunnen er toe leiden dat andere scholen met moeilijkere leerlingen blijven zitten. De hoogleraar vindt dat dit een gezamenlijk probleem van alle scholen in de regio moet zijn. De kwaliteit moet op elke school goed zijn.

Ten Dam ziet ook een risico in de huidige trend waarbij scholen steeds verder 'categoraliseren'. Brede scholen met zowel beroepsonderwijs als havo en vwo bevorderen de integratie. Hoewel Ten Dam ook wel zelfstandige vmbo's, havo's en gymnasia ziet waar het wel goed gaat. “Als de sfeer op een categorale school zo is dat leerlingen leren verbindingen met anderen aan te gaan, kan dat beter zijn dan een brede school waar leerlingen gepolariseerd zijn”.

© Nationale Onderwijsgids