Zo veel mogelijk peuters voor- en vroegschoolse educatie bieden, achterstand op de basisschool voorkomen en zorgen voor een succesvolle start van de (basis)schoolloopbaan. Dat is het doel van het nieuwe Manifest voor- en vroegschoolse educatie 2015-2018. In het Manifest VVE (voorschoolse en vroegschoolse educatie) en het daaraan gekoppelde uitwerkingsdocument zijn afspraken gemaakt voor de voorschoolse en vroegschoolse educatie voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Dat meldt de gemeente Breda.
De gemaakte afspraken in het manifest hebben vooral betrekking op de verbinding tussen school, ouders en kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 6 jaar. Het manifest richt zich op de circa 800 Bredase gezinnen waarbij de kinderen kans lopen op een onderwijsachterstand. Ook wordt de komende periode extra geïnvesteerd in gezinnen met jonge kinderen waar sprake is van laaggeletterdheid. Het gebruik van taal speelt hierbij een grote rol; taal verbindt, taal opent deuren en taal maakt de wereld van kinderen groter. Onderwijswethouder Miriam Haagh: ”Samen met de onderwijspartners ben ik van mening dat investeren in jonge kinderen – en hun ouders - loont. Kinderen kunnen daardoor onbegrensd ontdekken en op de basisschool starten zonder achterstand.”
Uit diverse onderzoeken blijkt dat de betrokkenheid van ouders bij de educatieve ontwikkeling juist in de eerste zes levensjaren heel belangrijk is. Wanneer ouders hun kind(eren) daarbij al vroeg ondersteunen, verkleint dat later de kans op een achterstand in het basisonderwijs. En nog later verkleint het de kans op voortijdig schooluitval, dat wil zeggen van school af gaan zonder een startkwalificatie of diploma behaald te hebben. Het Manifest VVE geeft ouders die dat nodig hebben een extra steuntje in de rug door materialen aan te bieden waarmee ouders met hun kind(eren) aan de slag kunnen. Ook bieden de projecten ‘Spel aan Huis’ en de ‘VoorleesExpress’ een half jaar ondersteuning door samen met de ouders met de kinderen te spelen en de kinderen voor te lezen.
© Nationale Onderwijsgids