Normal_groep_kring_basisschool

Kinderen in de onderbouw van het basisonderwijs leren logisch nadenken als zij les krijgen in techniek en wetenschap. Vooral als de leraar stimulerende vragen stelt die aanzetten tot nadenken, bijvoorbeeld met hulp van de methode Video Feedback Coaching. Dit concludeert ontwikkelingspsychologe Annemie Wetzels in haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Leerlingen blijken op een hoger niveau te gaan nadenken als zij prikkelende vragen krijgen van hun leraar. Het effect is bovendien blijvend, ook zonder directe stimulans van de leraar blijven zij daarna op dit niveau denken. De methode Video Feedback Coaching helpt docenten in de interactie met hun leerlingen tijdens de lessen wetenschap en techniek. Bovendien geeft de methode hen het gevoel beter toegerust te zijn voor de lessen en hebben ze meer plezier in het geven van het vak.

Met de methode leren docenten om verschillende pedagogisch-didactische strategieën in te zetten, zoals de wetenschappelijke methode, vragen stellen die leerlingen stimuleren en scaffolding. Bij deze laatste strategie biedt de leraar ondersteuning die steeds net is boven het niveau van de leerling ligt waardoor de leerling een hoger niveau kan bereiken. Met videobeelden uit de eigen les worden leerkrachten gecoacht in het toepassen van deze technieken.

De resultaten van de methode waren niet bij alle leerkrachten zichtbaar want ook de omgeving heeft invloed. Bovendien gaan docenten na verloop van tijd de technieken minder gebruiken. Wel heeft de methode een langdurig effect op de denkwijze van de leerlingen. Zij laten ook twee maanden na de interventie nog een verhoogd niveau van redeneren zien.

© Nationale Onderwijsgids