Groep 8 van Basisschool Statenkwartier uit Den Haag is de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ geworden tijdens de zevende editie van de MediaMasters Game, Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8. Nadat duizenden klassen een week lang mediawijze opdrachten hadden gemaakt in de klas en thuis, bleek de Haagse school het mediawijsheidspel en de spannende finale het best te hebben doorlopen. Dit meldt MediaMasters.
Juf Vivian, temidden van een dolenthousiaste klas: “Het was ontzettend leuk om mee te doen aan de Game en te zien hoe betrokken en gemotiveerd de leerlingen waren. Sociale media, vloggen en gamen zijn hot topics in de klas en het was mooi om er op deze manier over te discussiëren en te leren.”
Leerlingen gingen tijdens de MediaMasters Game vijf speldagen aan de slag met onderwerpen zoals nepnieuws, sociale media, reclame, virtual reality en online gedrag. Daarnaast maakten de leerlingen thuis een digitale krant en vlogs, tekenden ze een virtual reality-les en gingen ze in gesprek met hun ouders over elkaars mediagebruik. Aan het eind van het mediawijsheidspel ontvangt iedere deelnemer een MediaMastersdiploma. De MediaMasters Game is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid, beide initiatieven van Mediawijzer.net.
In het nieuwe regeerakkoord is opgenomen dat de afgesproken herziening van het onderwijscurriculum wordt doorgezet en in 2019 wordt verankerd. Mary Berkhout, programmadirecteur van Mediawijzer.net: “We zijn blij met de plannen van de nieuwe regering, maar het kan nog wel tot 2023 duren voordat digitale geletterdheid in de praktijk is doorgevoerd bij scholen. MediaMasters is een mooie manier om alvast kennis te maken met mediawijsheid en het bestaande lesmateriaal en aanbod.”
De MediaMasters Game is ook beschikbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van het speciaal basisonderwijs. Groep 8 van De Sterrenkijker uit Uden werd de winnaar van het klassement speciaal basisonderwijs. Nicole Ranke, leerkracht van groep 8: “In de klas weten we dat kinderen met autisme het vaak lastig vinden om naar elkaar te luisteren, of met elkaar te overleggen. Afgelopen week ging dit echter fantastisch, leerlingen gingen met elkaar in discussie en herkenden situaties die we tijdens het project behandelden direct op het schoolplein.”
De landelijke top drie van het reguliere basisonderwijs werd aangevuld met basisschool De Schatkist uit Budel, Noord-Brabant en Dr. H. Bavinckschool uit Bunschoten-Spakenburg, Utrecht.
Door: Nationale Onderwijsgids