Schrijven moet blijven! Dat wil het Platform Handschriftontwikkeling vandaag, op de internationale dag van het handschrift, onder de aandacht brengen van de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het platform breekt met de petitie een lans voor het belang van schrijven als apart schoolvak. Dit melden NOS en Algemeen Dagblad.
NOG
Schrijven moet blijven! vindt Platform Handschriftontwikkeling
-Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met leren schrijven. Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift. Volgens het Platform Handschriftontwikkeling is goed leren schrijven voor kinderen van groot belang. Schrijven zorgt ervoor dat in de hersenen allerlei verbindingen worden gelegd. Hierdoor verbetert de concentratie, de fijne motoriek en de snelheid van het denken.
Daarom biedt het platform vandaag een petitie aan in de Tweede Kamer. Behalve dat schrijven weer een apart vak moet worden op de basisschool, wil het platform ook dat er meer cito-onderzoek naar schrijven wordt gedaan. De petitie 'Schrijven moet blijven' wordt ondersteund door 47 verschillende partijen, variërend van uitgevers en onderwijsinstellingen tot (kinder)fysiotherapeuten.
Kamerleden vinden dat het aan de scholen zelf is om te bepalen hoe ze het schrijfonderwijs vorm willen geven. Schrijven als verplicht vak op de kaart zetten, is niet nodig.
De Nationale Onderwijsgids heeft ter ere van de internationale dag van het handschrift een ludieke winactie bedacht. Jij kunt namelijk je eigen unieke op maat gemaakte handtekening winnen! Lees hier hoe je kunt meedoen. Alleen vandaag maak je nog kans!
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids
Wij willen graag op de hoogte blijven en ondersteunen. NeuroScript is het enige bedrijf ter wereld dat handwriting movement software (Google het maar) levert voor onderzoek en professionele toepassingen en het leren schrijven. Wij zijn juist bezig met een wetenschappelijke uitwerking van CITO Balans #50 over handschrift kwaliteit. We sturen graag een link naar geinteresseerden ter beoordeling.