Op zaterdag 10 februari staat de Johan Cruijff ArenA in het teken van de Klassieker tussen Ajax Vrouwen en Feyenoord. Hoofdsponsor ABN AMRO zet deze belangrijke wedstrijd in de spotlights met een kinderpersconferentie, speciaal voor basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8. De jonge verslaggevers krijgen zo een unieke kans om te ontdekken hoe het is om een sportverslaggever te zijn en kunnen de spelers ook zelf interviewen. Met het initiatief willen ABN AMRO en Ajax de nieuwe generatie betrekken bij het vrouwenvoetbal en zo werken aan gelijke kansen voor iedereen. Dat meldt ABN AMRO.
Na afloop van de Klassieker is er een speciale kinderpersconferentie in de Johan Cruijff ArenA. De aanwezige basisschoolleerlingen krijgen de kans om diverse spelers van Ajax Vrouwen het hemd van het lijf te vragen. Deze informatie kunnen zij gebruiken om verslag te doen in de schoolkrant of content te maken voor de website of socialmediakanalen van hun school. Om de jonge verslaggevers hierop voor te bereiden, zullen ze voorafgaand aan de wedstrijd een workshop interviewen krijgen van een sportjournalist. Met deze ervaring willen ABN AMRO en Ajax de nieuwe generatie het verhaal van de Klassieker laten vertellen om zo te laten zien dat voetbal voor iedereen is. Rolmodellen, zoals Sherida Spitse en Chasity Grant, spelen daar een belangrijke rol in.
Kinderpersconferentie
“Toen ik kind was, waren de vrouwelijke rolmodellen nauwelijks zichtbaar. Door hen die wel zichtbaar waren, kon ik dromen om profvoetballer te worden. Door het vrouwenvoetbal de status en zichtbaarheid te geven die het verdient, kunnen we de passie voor deze sport bij alle kinderen creëren. De kinderpersconferentie opent deuren en draagt eraan bij dat de nieuwe generatie vrouwenvoetbal als gelijkwaardig ervaart", aldus Daphne Koster, oud-international en manager vrouwenvoetbal bij Ajax.
Vrouwenvoetbal
De kinderpersconferentie benadrukt de gezamenlijke missie van Ajax en ABN AMRO om het vrouwenvoetbal vooruit te brengen. Sinds 2015 is ABN AMRO hoofdsponsor van het vrouwenteam van Ajax, dat de inzet voor gelijke kansen in de sport en ontwikkeling van vrouwenvoetbal onderstreept. In samenwerking met de bank rolde de voetbalclub de afgelopen tien jaar diverse initiatieven uit, waaronder een jaarlijks terugkerende Talentendag, de vorming van een Talententeam en de ontwikkeling van een cao voor alle Ajax Vrouwen. Hierdoor kunnen vrouwelijke spelers zich volledig focussen op hun sportieve carrière, wat een belangrijke stap vormt in de professionalisering van het vrouwenvoetbal. Bovendien wordt de Klassieker nu voor de tweede keer in de Johan Cruijff ArenA gespeeld.
“Met onze sponsorships werken we aan het versnellen van gelijke kansen voor iedereen. De bijna tien jaar durende samenwerking met Ajax Vrouwen is een mooi voorbeeld van deze versnelling. Op het gebied van vrouwenvoetbal heeft aandacht en drive al vele positieve veranderingen opgeleverd. Daarom blijven we eraan werken om het vrouwenvoetbal verder te laten groeien”, aldus Sander Bestevaar, Hoofd Sponsoring & Events van ABN AMRO.
Door: Nationale Onderwijsgids