Lerarentekort dwingt basisschool tot vierdaagse lesweek

Door het grote lerarentekort op KBS de Kring in Lelystad is de basisschool genoodzaakt om na de voorjaarsvakantie een vierdaagse lesweek in te voeren. Niet de hele school gaat over op het nieuwe systeem, alleen de groepen 6, 7 en 8. Dat meldt Omroep Flevoland.

Via een brief zijn ouders van de leerlingen daar vorige week woensdag van op de hoogte gesteld. Dit besluit kwam nadat een sollicitant voor een lerarenvacature niet meer langs kon komen voor een gesprek.

Lerarentekort 

Van Beek kon de roosters niet meer opvullen en zag de problemen op de korte termijn niet opgelost worden. Daarom grijpt KBS de Kring naar een noodoplossing: de vierdaagse lesweek. Het lerarentekort is al groot in Amsterdam, Utrecht en Almere. De school had dat eerder gezien en was daarom voorbereid op het invoeren van de vierdaagse schoolweek.

De Kring heeft 16 klassen met ongeveer 400 leerlingen.  De roosters worden na de vakantie gevuld door de bovenbouw op wisselende dagen in de week een dag thuis te laten. Ook wordt de wekelijkse lesstof zo goed als mogelijk over deze dagen verdeeld. Van leerlingen wordt verwacht dat zij zich thuis ook over hun lesmateriaal buigen.

Vierdaagse schoolweek of onbevoegde leraren 

Van Beek hoopt dat de vierdaagse schoolweek niet langer duurt dan tot de zomervakantie. Hij hoopt erop dat er voor die tijd leraren zijn gevonden. Er is nog wel een mogelijkheid om leraren die (nog) niet bevoegd zijn voor de klas te zetten. Leerlingen kunnen dan gewoon vijf dagen naar school blijven gaan. De school heeft dit echter twee jaar geleden al eens geprobeerd en daar hadden ze geen goede ervaringen mee. “Leraar zijn is een vak en dat ligt niet iedereen”, stelt Van Beek.

Kwaliteit van het onderwijs 

De kwaliteit van het onderwijs is het belangrijkste. De school moet daarom ook een keuze maken. Want als er schooldagen afvallen en leraren vervangen worden voor onbevoegde krachten, gaat de kwaliteit van het onderwijs ook achteruit. Lessen van onbevoegde leraren leverden volgens Van Beek niet het gewenste resultaat op. Hij heeft nu dan ook de hoop gevestigd op ouders van leerlingen uit de bovenbouw. Als de leerlingen namelijk op hun ‘vrije’ dag huiswerk maken, kunnen ouders daar ook meteen mee helpen.

Van Beek blijft hard op zoek naar geschikt personeel. Scholen blijven bevoegd als er genoeg personeel binnenstroomt. Dat vraagt ook om een regionale en landelijke aanpak, waarbij vooral aandacht is voor de positieve punten van het leraarschap.Studenten zouden dan sneller kiezen voor de Pabo.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk