College voor de Rechten van de Mens lanceert speciaal docentenplatform

In de Nationale Onderwijsweek (7 t/m 11 oktober), lanceert het College voor de Rechten van de Mens vandaag RechtVaardig: hét kennisplatform voor leraren, schoolleiders en bestuurders om mensenrechten en burgerschap in het onderwijs te stimuleren. Onderwijsprofessionals in het po,vo en mbo vinden op RechtVaardig onder andere tips en tools voor mensenrechtenonderwijs, lesmateriaal en theorie over mensenrechten. Dat meldt het College voor de Rechten van de Mens. 

Het platform bestaat uit twee losse onderdelen: een kennisbank en een verzamelplaats voor lesmateriaal. Onderwijsprofessionals vinden op RechtVaardig informatie en inspiratie over hoe zij mensenrechten in hun dagelijkse onderwijspraktijk kunnen integreren. Van creatief lesmateriaal om mensenrechtenthema’s met leerlingen te bespreken tot informatie over hoe je als school opkomt voor mensenrechten.

Mensen- en kinderrechten 

Mensen- en kinderrechten spelen een grote rol in het dagelijks leven. Zowel thuis en op straat als op school. Ze vormen de basis van een maatschappij waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Het is essentieel dat kinderen en jongeren deze rechten begrijpen, ervaren en ermee oefenen. Daardoor kunnen ze actief opkomen voor hun eigen en andermans rechten. Een school die aandacht besteed aan mensenrechten draagt hieraan bij en realiseert daarmee ook belangrijke onderwijsdoelen.

Burgerschapsonderwijs 

Frauke de Kort, programmaleider Mensenrechteneducatie bij het College voor de Rechten van de Mens is blij met de lancering van RechtVaardig: “Het vult een leemte binnen het burgerschapsonderwijs. Mensenrechten vormen een essentieel onderdeel van de democratische rechtsstaat – toch schort het in de praktijk aan kennis hierover. RechtVaardig biedt deze kennis in de vorm van hapklare stukjes die je tussendoor op je mobiel leest, tot uitgebreide artikelen en lessen die je in alle rust op je computer of laptop tot je neemt.

Lesvormen 

Een voorbeeld van een lesvorm voor het vo die op het platform te vinden is, is de oefening ‘De fatale cruise’. In deze les gaat zogenaamd een luxueus cruiseschip ten onder. Een groep schipbreukelingen strandt op een onbewoond eiland. Gaandeweg dringen zich steeds nieuwe mensenrechtelijke vragen op: is het nodig dat iemand de leiding neemt? Wat hebben we echt nodig? Moet iedereen helpen bij de noodzakelijke overlevingspogingen of mogen bepaalde mensen (zoals mensen met een beperking of omwille van hun geloofsovertuiging) van die taak worden vrijgesteld?

Door: Nationale Onderwijsgids