
Tijdens de filosofielessen van de Kleine Grote Denkers is er geen fout antwoord. Alle antwoorden zijn goed, zolang je maar uitlegt waarom je dat antwoord geeft. Voor de leerkrachten van de basisschool Prins Willem Alexander in Vlaardingen-West is dat soms moeilijk. Zij zijn gewend om hun kennis over te dragen aan de leerlingen. Dat meldt Rijnmond.
De leerlingen krijgen vanaf groep twee, twee keer per maand een filosofieles aangeboden. Ze leren niet over Plato of Nietzsche. Aan de hand van filosofische spellen van het bedrijf de Kleine Grote Denkers worden de leerlingen uitgedaagd om zelf na te denken.
Basisregels
Deze filosofielessen kennen drie basisregels. Zo zijn alle antwoorden goed, luister je eerst naar elkaar en daarna mag je vertellen en alle gedachten worden serieus genomen. Klassikaal worden begrijpelijke filosofische vragen met elkaar besproken.
Filosoferen
Basisschooldocenten kunnen vaak beter met de kinderen filosoferen dan iemand met een universitaire opleiding filosofie, zo stelt Luka Walda, kinderfilosoof en coördinator van de Kleine Grote Denkers. De leerkrachten krijgen van Walda begeleiding en tijdens de lessen komt ze soms tips geven.
Walda ziet tijdens haar lesbezoeken veel dezelfde dingen terugkomen. Zo verandert de docent zijn rol van kennisoverdrager naar ‘niet-wetende luisteraar’. “Soms vinden ze dat heel lastig. Een aantal leraren gaat veel te snel door de spellen. De klas krijgt een vraag, een leerling geeft antwoord en daarna gaan ze meteen door naar het volgende onderdeel. Eigenlijk zou het fijner zijn om de klas te betrekken bij de gedachtes van de andere kinderen.”
Tijdgebrek
De filosofielessen gaan volgens Walda niet bij elke docent en school even gemakkelijk. Als docenten tijdgebrek hebben, dan schrappen ze de lessen van Kleine Grote Denkers als eerste. “Docenten ervaren een enorme werkdruk en ik wil daar ook niet over oordelen, maar het is wel jammer.’”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk