Wetenschappers herkennen vaak niet dat ze met hun onderzoek bijdragen aan de samenleving. Beleidsmedewerkers en ambtenaren hebben vaak te weinig zicht op wat er in de praktijk al gebeurt op het gebied van kennisbenutting of valorisatie. Dat blijkt uit onderzoek van het Rathenau Instituut. De onderzoekers van het instituut voerden de afgelopen jaren talloze gesprekken over valorisatie en gaven trainingen en workshops. Hun bevindingen, tips en voorbeelden zijn op een rij gezet. Dit meldt het Rathenau Instituut.
NOG
Workshops en trainingen over valorisatie
-Uit het onderzoek van het Rathenau Instituut blijkt dat wetenschappers veel meer aan valorisatie doen dan dat ze zelf denken. Voorbeelden zijn psychologen die een opvoedboek schrijven voor ouders en hulpverleners over omgaan met pubers, politicologen die een kieskompas maken voor twijfelende kiezers en computerwetenschappers die ICT-hulp geven aan natuurkundigen.
Veel voorbeelden van valorisatie beschrijven de inzet van individuele wetenschappers. Het Rathenau Instituut benadrukt dat ook onderzoeksgroepen, instituten en financiers een cruciale rol hebben in het stimuleren, organiseren en waarderen van valorisatie. Als ze dat nalaten, blijft valorisatie afhankelijk van de redelijk toevallige inzet van individuele wetenschappers.
Het Rathenau Instituut maakte de digitale publicatie als antwoord op vragen van wetenschappers en ondersteunend personeel. De publicatie licht beleid en definities toe, geeft voorbeelden en biedt tips. De publicatie is bedoeld voor iedereen die direct of indirect betrokken is bij valorisatie. Kijk op http://www.rathenau.nl/valorisatie om de resultaten in te zien.
© Nationale Onderwijsgids