Van 10 tot en met 17 oktober 2015 vindt voor het eerst de Week van het Nederlands plaats. Met dit initiatief wil de Taalunie aandacht vragen voor de meerwaarde van het Nederlands. Taal biedt kansen op sociaal, cultureel en bedrijfseconomisch vlak. Tijdens de week worden in Vlaanderen en in Nederland talloze activiteiten georganiseerd die het belang en de rijkdom van het Nederlands op een feestelijke manier zichtbaar maken. Het motto van de eerste editie is ‘Iedereen aan het woord’. Dat meldt de Taalunie.
Tijdens de Week van het Nederlands worden de krachten gebundeld van talloze organisaties die vanuit hun eigen doelstellingen een bijdrage leveren aan het Nederlands. Met een diversiteit aan activiteiten wordt zichtbaarheid gegeven aan het belang van het Nederlands. Want het Nederlands biedt mensen en sectoren kansen. Zo kan goede taalbeheersing sociale en professionele kansen vergroten en sectoren economische en maatschappelijke meerwaarde opleveren. De Week van het Nederlands biedt hiervoor een platform.
Tijdens de Week van het Nederlands worden onder het motto ‘Iedereen aan het woord’ diverse activiteiten georganiseerd in Nederland en Vlaanderen. Activiteiten zijn onder meer het literair festival Het Betere Boek van het Willemsfonds, de Taaldag van de VRT, de lancering van het Groene Boekje door Van Dale, ‘De Weddenschap’ door Stichting Lezen en de uitreiking van de Prijs der Nederlandse Letteren.
Ter gelegenheid van de week van het Nederlands is er een taalkrant uitgebracht met allerlei taalweetjes. Het krantje laat zien dat het Nederlands een levendige en aantrekkelijke, en dus belangwekkende, taal is. De krant is hier te bekijken.
© Nationale Onderwijsgids