Logo_img04_520x233

De Onderwijsraad organiseert op 10 februari een masterclass ‘Excellentiebeleid met resultaat’. De masterclass wordt aangeboden in het kader van het Huis van het Onderwijs en gaat in op de effecten van het beleid. Docent Economie Ferry Haan van de Universiteit van Amsterdam presenteert de resultaten van zijn promotie-onderzoek met als casus het beleid op het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Dit meldt Onderwijsraad.

Over de effecten van excellentiebeleid is nog weinig bekend. Dit komt omdat het de vraag is waar het aan ligt dat excellente leerlingen na selectie goed presteren. Komt dit door het beleid of door de selectie? Om een antwoord te vinden op deze vraag paste Haan evaluatietechnieken uit de onderwijseconomie toe op het excellentiebeleid op het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen.

Het beleid op het Nijmeegse gymnasium blijkt een positief causaal effect te hebben op de prestaties van leerlingen. Dit positieve effect werd eveneens behaald op drie andere scholen waar voor het onderzoek precies hetzelfde beleid werd ingevoerd. In dit beleid mogen leerlingen die goed presteren lesuren inruilen voor projecttijd. Op alle scholen uit het onderzoek is na een jaar een duidelijke verbetering in prestaties te zien bij de leerlingen. In de masterclass legt Haan uit hoe het beleid werkt en welke technieken zijn toegepast om de resultaten te schatten.

Belangstellenden voor de masterclass kunnen zich tot 8 februari aanmelden door een mail te sturen naar bijeenkomsten@onderwijsraad.nl onder vermelding van ‘Masterclass Excellentiebeleid’. Vermeld in de mail uw naam, (organisatie) en contactgegevens. De masterclass wordt gegeven in het pand van het Nationaal Archief aan de Prins Willem Alexanderhof 20 in Den Haag.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids