80 procent van de leerkrachten in het reformatorisch basisonderwijs is vrouw. Dit is meer dan het landelijk gemiddelde, wat op 63 procent ligt. Daarnaast werkt 80 procent van de vrouwelijke docenten in het reformatorische onderwijs parttime, vooral in kleine banen. Dit meldt het Reformatorisch Dagblad naar aanleiding van eigen onderzoek.
NOG
Voornamelijk vrouwelijke parttime docenten in reformatorisch basisonderwijs
-1400 leerkrachten van 64 reformatorische scholen (met gemiddeld 22 medewerkers per school) namen deel aan het onderzoek. Het Reformatorisch Dagblad concludeert dat 80 procent van de leraren in het reformatorisch basisonderwijs vrouw is. Landelijk gezien is 63 procent van de leerkrachten op het basisonderwijs vrouw.
De tweede conclusie die uit het onderzoek getrokken kan worden is dat vrouwelijk reformatorische leerkrachten kleine banen hebben wanneer zij parttime werken. Eén vijfde van de vrouwen in het reformatorisch onderwijs werkt fulltime. 75 procent van deze fulltimers is ongetrouwd. Bij de parttime collega’s is dit andersom: 80 procent van hen is getrouwd en 20 procent ongehuwd. Deze parttime leerkrachten werken minder; het percentage vrouwen dat in het reformatorisch onderwijs nul tot twee dagen werkt, is 45, terwijl dat landelijk 25 procent is. Nog eens 25 procent werkt twee dagen per week.
Het Ds. G.H. Kerstencentrum begeleidt en adviseert scholen en ouders. Volgens bestuurder Van der Garde is een beperkte werktijdfactor op school gunstiger voor het gezin. Veel parttimepersoneel op school is echter niet bevorderlijk voor de kwaliteit, zo stelt de bestuurder. “In deze tijd van passend onderwijs zitten er allerlei zorgleerlingen in de klas. Part¬timers zijn vaak afwezig bij leerlingenbesprekingen en bijscholingen, en zijn daarom minder goed in staat dergelijke leerlingen de juiste zorg te bieden. Natuurlijk zijn er oplossingen mogelijk voor deze problemen, maar dat vraagt extra belangeloze inzet en geld.”
© Nationale Onderwijsgids
En hoe goed is het nu voor de kinderen om meerdere docenten te hebben, en hoeveel docenten is acceptabel ("Hallo, ik ben de vervanger van de vervanger van de docent van de maandag en donderdag")?
Een hele reeks cijfers en vergelijkingen op een rij, maar wat is nou de boodschap? Meer vrouwelijke docenten, meer part-timers, meer gehuwde docenten. Part-time beter voor gezin, slechter voor onderwijs. En? Misschien tijd voor aktie - omdat er veel part-time docenten zijn moeten scholen een plan maken hoe de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft!